Hoe moet ik die wiskunde oplossingen controleren?

We zijn met wiskunde b bezig met vergelijkingen en ongelijkheden.

nou hebben we een soort wortelvergelijking die je als volgt moet oplossen:
isoleren
kwadrateren
controleren

Het begin snap ik dan wel een beetje maar ik snap niet hoe je de antwoorden moet controleren.

Ik heb een foto genomen van de vergelijking en het hieronder gezet. Het is de uitwerking zoals het in het antwoordenboek staat, maar kan iemand mij uitleggen hoe ze dat stukje aan het eind hebben gedaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
8.4K

Antwoorden (3)

De 5 en de 6 in de X'en in de bovenste regel invullen en aan beide kanten moet dan hetzelfde antwoord komen: das de controle!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze vullen de gevonden oplossing voor x in in de oorspronkelijk functie. als je oplossing (3wortel)25 is dan word x*wortelx gelijk aan 5. rechts hou je dan 11*5=55 over en links krijg je de derdemacht van de derdemachtswortel van 25 en dat is dus gewoon 25. Plus nog die 30 is ook 55.
Je antwoord is dus correct want aan beide kanten staat hetzelfde getal.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik zie nu waarom ze alleen die x*wortel(x) uitrekenen. Ze gaan er namelijk van uit dat ze de waarden van P (de substitutie voor x*wortel(x)) goed hebben uitgerekend. Ze controleren alleen of voor de gevonden waarden van x geldt dat P gelijk is aan x*wortel(x).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hadden vroeger een rekenmachine die grafieken kon tekenen. We stopten iedere vereenvoudigde formule in die grafiek-generator, en als de grafiek exact hetzelfde was (over elkaar viel), was de vergelijking nog hetzelfde... Zo niet, dan hadden we een fout gemaakt.