Hoeveel wedstrijden moet je spelen als een ieder evenveel keer tegen elkaar moet spelen...

...en je zestien spelers hebt die in poules van 3 of 4 moet spelen.
BV je maakt eerst 4 poules van 4 spelers. De spelers uit elke poule hebben dan al een keer tegen elkaar gespeeld. Dan ga je opnieuw poule indelingen maken. Maar op een gegeven moment komen spelers elkaar weer tegen.

[Dit is een praktijkvoorbeeld die wij bij onze sportclub tegenkomen.]

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
8.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag zeker nog niet afsluiten. Ik ben er mee bezig en volgens mij heb je na 5 wedstrijden iedereen 1 keer als tegenstander gehad. (bij 4x4spelers).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi, ik wacht af. Naar mijn mening kan dat niet na 5x. Let ook op:
"een IEDER EVENVEEL keer tegen elkaar moet spelen"
Dus als iedereen elkaar een keer getroffen heeft dan is het vaak ook zo dal bepaalde mensen elkaar al 2 of 3 jeer getroffen hebben. Zie ok mijn reactie bij XiniX
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad erg moeilijk. Ik ben lang bezig geweest, maar kom er telkens op uit dat het bij de 4e ronde wedstrijden mis gaat en mensen al dubbel tegen elkaar spelen, terwijl anderen nog niet met elkaar hebben gespeeld. Ik hou nog even vol... Eventueel stuur ik je een bericht.

Antwoorden (3)

Als het aantal deelnemers aan een macht van twee voldoet, dan kun je precies iedereen evenveel tegen elkaar laten spelen, in alle andere gevallen kan dat niet...
Er zijn programma´s op het internet te vinden die automagisch toernooien en poulen kunnen maken, precies volgens je voorwaarden met net zoveel deelnemers als je wil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mijn vraagstuk is er geen software zover ik weet. De standaard tournooiplanners kunnen dit niet oplossen maar gaan met winnaars uit de poules naar een knock -out systeem. Je moet het zo zien: elke week ontmoeten 16 mensen elkaar die tegen elkaar gaan strijden in poules van 3 of vier personen. Ieder uit de afzonderlijke poules treft dus 2 of drie tegenstanders.
De week erop weer hetzelfde. Maar nu ga je met 2 of 3 andere spelers in de poule dan die week ervoor.
De week daarop weer hetzelfde.... enz. enz. Op een gegeven moment tref je weer dezelfde spelers. Momenteel wordt door loting bepaald wie tegen wie speelt. Het kan dus zijn dat iemand elke keer zwakkere tegenstanders treft. Dit is eigenlijk oneerlijk. Op die manier kun je makkelijk kampioen worden.
Aan het eind van het seizoen (zeg 40 speelavonden) zou in het ideale geval iedereen elkaar evenveel getroffen hebben. Het probleem zit hem in het feit dat je niet 1 tegen 1 speelt. (dan zou het een makkelijk vraagstuk zijn) maar in pouels van 2 of drie. waarom er overigens soms in poules van drie wordt gespeeld is omdat er weleens iemand uitvalt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwens leuk woord "automagisch" zou zo uit een boek van Harry Potter kunnen komen.
Zelf bedacht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor... daar heb ik mijn mensen voor..
Waarom moet dit per se in een poule systeem? Het lijkt me in dit geval makkelijker als je gewoon een round-robin systeem hanteert. Eventueel met wat handmatige afwijkingen als iemand er een keer niet is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat je in poules denkt, wordt het rekenen iets lastiger, maar ik kan wel een beginnetje maken.

Je hebt poule A, B, C en D.
Poule A heeft spelers a, b, c en d.
Poule B heeft spelers e, f, g en h.
Poule C heeft spelers i, j, k en l.
Poule D heeft spelers m, n, o en p.

Binnen poule A worden 6 wedstrijden gespeeld, namelijk:
a vs b b vs c c vs d
a vs c b vs d
a vs d
Binnen poule B, C en D worden natuurlijk evenveel wedstrijden gespeeld. Dat maakt 4 x 6 = 24 wedstrijden.

Nu wordt het lastig, want je gaat de poules opnieuw indelen. Dit zou je systematisch moeten doen, op een logische manier, zodat spelers elkaar zo min mogelijk tegenkomen. In het begin gaat dit een aantal keer goed, maar op een gegeven moment ontkom je er niet aan dat spelers elkaar tegenkomen.
Daarom is dit vraagstuk wel lastig. Ik bedoel; als je per poule gaat uitrekenen hoeveel wedstrijden er steeds gespeeld moeten worden.

Je kan de vraag anders stellen, waardoor het makkelijker wordt en toch hetzelfde antwoord krijgt:
Ga gewoon uit van 16 spelers en vergeet in welke poules ze zitten.
dan ga je systematisch tellen hoeveel wedstrijden er gespeeld worden, net als ik hierboven in poule A heb gedaan.

a vs b b vs c . . . . . . . n vs o o vs p
a vs c b vs d . . . . . . . n vs p
a vs d b vs e . . . . . . .
a vs e .
a vs f .
. .
a vs o b vs p
a vs p

aantal wedstrijden:

Je ziet dat het aantal wedstrijden steeds 1 minder wordt.
speler a speelt 15 wedstrijden (tegen iedereen)
speler b speelt daarna nog 14 wedstrijden (tegen a heeft ie al gespeeld)
speler c daarna nog 13 wedstrijden (tegen a en b al gespeeld)
enzovoort
uiteindelijk speelt speler n nog tegen o en p
en als laatste wedstrijd speelt o tegen p.

Om te berekenen hoeveel wedstrijden er gespeeld worden, maak je de simpele optelling:

15 + 14 + 13 + 12 + 11 + 10 + 9 + 8 + 7 + 6 + 5 + 4 + 3 + 2 + 1 = 120

En je kan nagaan, élke speler speelt 15 wedstrijden, want iedereen heeft met iedereen een wedstrijd gespeeld.
Ook met de poules A, B, C en D worden er in totaal dus 120 wedstrijden gespeeld. Het enige probleem is de poule-indeling. Dat is lastig.