Met welke formule weet je welke dag bij een datum hoort?

Er zijn mensen als je een dag tegen hun zegt. bijvoorbeel 19 April 1971 dan denken ze 5 seconden en zegen meteen welke dag van de week dit is.

Ik heb is gevraagd hoe ze dat weten en ze zeiden dat ze een formule hebben maar dat dat te moeilijk is om uitteleggen. Dus kan iemand mij hier deze formule geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
6.7K

Antwoorden (2)

Voorbeeld:
De bestorming van de Bastille: 14 juli 1789

14 mod 7 = 0
juli heeft het getal 6
17.. getal 4
..89 getal 6, (want 89-28-28-28=5, zie tabel jaargetal)
geen correctie voor een schrikkeljaar, dus 0
Dus (0+6+4+6+0) mod 7 = 2.

Deze gebeurtenis vond op een dinsdag plaats....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat Barts3cundo zegt is de juiste formule, maar dat gaat geen mens in 5 seconden oplepelen.

Er is een veel simpelere truuk. Je hoef alleen maar weken terug te rekenen en dagen op te schuiven. Een weekdag per jaar valt op een aantal makkelijk te onthouden dagen. Je neemt een basis jaar. De mijne is 2007. En de dag die daarbij hoort, voor 2007 is dat woendag. Voor dat jaar valt de woensdag namelijk op de makkelijk te onthouden dagen. Namelijk 4/4, 6/6, 8/8, 10/10 en 12/12.

Andere woensdagen zijn 9/5, 11/7, 5/9 en 7/11. Dit kun je onthouden door bv. ''The people at seven-eleven are working 9 to 5". Maar dat is alleen in het begin als je het 15 keer hebt gedaan dan weet je het wel.

Goed dan blijven er nog 3 maanden over. Hiervoor onthoud je 7/2, 14/2, 21/2, 28/2, 7/3, 14/3, 21/3 en 28/3.

Zie je het 7,14,21,28 patroon? Hieruit kun je ook concluderen dan 31/1 ook een woensdag is.

Nu heb je dus voor iedere maand een dag waarop het woensdag is in 2007. Voor een jaar eerder ga je een dag terug, dus 12-12-2006 is een dinsdag, 6-6-2005 is een maandag. Voor later ga je een dag vooruit. 31-1-2008 is dus een donderdag.

Last but least, als je een schrikkeljaar hebt of langs komt moet je voor de maanden na januari/februari een dag extra nemen. Dus 6-6-2008 is een vrijdag.

Even oefenen en het is een fluitje van een cent.