Als ik er van overtuigd ben dat er ergens in het heelal nog levensvormen zijn. Is dat dan nog 'geloven'?

Door de uitgebreidheid van het heelal en door het feit dat door wetenschappelijke berekening de kans 100 % is dat er ergens nog levensvormen zijn .... kunnen we dan nog van 'geloven' spreken of eerder van een soort axioma ,dat niet te bewijzen valt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Een theorie mag best onbewezen zijn om als waarheid te worden aangenomen, maar dan moeten er wel zeer sterke aanwijzingen zijn dat hij klopt. Kijk b.v. naar het deeltjesmodel, waar heel lang alleen empirisch bewijs voor was. Voor de theorie dat aliens bestaan, zijn geen bewijzen beschikbaar (behalve dan heel veel vaagheden) en dus kun je tot nu toe spreken van een geloof.Ook al weet je dat er met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ergens in het heelal buiten de aarde leven zal voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nou kijk. Het is zo. Het is dat het nog steeds niet is dat er bewijs is dat er een buitenaardig wezen bestaat. En daarom weet je het niet maar is het alleen maar geloof. Ook dat als de berekening enzo. Dus eigenlijk si het gewoon net als met de god en met de johovo enzo, dat is ook allemaal geloof. Maar! Want! en dat is dan wel zo natuurlijk! Dat vaak als je zegt ik geloof niet in god dan ontploffen ze je, maar dat als je zegt ik geloof niet in de buitenaardige wezen dan ontploffen ze je niet. Dus dat er wel een verschikl is inde soort dat je gelooft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Beestie;

Als de enige 'wetenschappelijke' onderbouwing van dit vermoeden een kansberekening is denk ik dat je gerust van geloven mag spreken. Empirisch bewijs is er niet dus van 'weten' kun je eigenlijk niet spreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij overtuigt bent, dan is dat jouw geloof.
Het wordt pas als een feit gezien als je bewijzen kunnen aankaarten die wetenschappelijk worden aanvaard.

Het berekenen van de kans lijkt me niet iets wetenschappelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij geloof het, vast en zeker. Maar je weet het niet, omdat je het niet kunt bewijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord 'geloven' lijkt me hier niet van toepassing.
Het woord 'weten' natuurlijk net zo min.

Let's call it 'an educated guess'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die in god geloven zijn ervan overtuigd dat hij bestaat. Mensen die geloven dat er een hiernamaals is zijn ervan overtuigd dat ze elkaar terugzien na het aardse. Dit is echt geloven en mijns inziens dus geen axioma. Het heelal is echter oneindig in die zin is er een stelling op los te laten dat er ergens nog zoiets als de aarde rondzweeft, maar omdat dat niet bewezen hoeft te worden kun je dat een axioma noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloven heeft vele betekenissen in de NL taal.
Ik citeer er een paar die waarschijnlijk met jouw vraag te maken hebben. (Van Dale)
* vast overtuigd zijn dat iemand of iets niet alleen in de verbeelding, maar in werkelijkheid bestaat.
* beweringen, stellingen, theorieën voor waar houden op getuigenis van anderen of volgens eigen mening als waar of juist beschouwen.
* iets voor waar houden op gezag van anderen, zonder onderzoek.

Een overtuiging zonder een enkel bewijs heet volgens mij dan ook "geloven".