hoeveel heet water (100 graden) zou je nodig hebben om het water in je zwembad (3000 ltr) met 1 graad te verhogen.

De kids vonden het water in ons bouwmarkt zwembad koud en wilde er wat emmers warm water bij doen zodat het niet zo koud meer zou zijn :-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
5.2K

Antwoorden (1)

Om 1 liter 1 graad te doen stijgen in temp zal een andere liter 1 graad dalen in temperatuur.
Dus 30 liter 100 graad te laten dalen laat 3000 liter 1 graad stijgen
Om 30 liter 90 graad (naar 10 dus) te laten dalen zal 2700 liter 1 graad stijgen.
Heb je 33,3 liter dan zal weer de 3000 liter 1 graad doen stijgen.
Is het water nu 25 en wil je er 26 van maken dan zal het water van 100 74 graad dalen.
dus je hebt 3000/74 = 40,54 liter nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou leuk zijn om het eens te bereken wanneer het zwembadwater al 99 graden is. Even de veel grotere verliezen die je dan hebt door uitdampen verwaarlozend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt af van de begin temperatuur.
Als die 9 graad is wil je dus 90 graden warmer maken.
En dat met water dat slechts 1 graad warmer is dan die eind temperatuur.
Dan zou ik 90*3000 liter nodig hebben (270000 liter)