Wat zijn hele getallen en wat is het verschil tussen de hele en even getallen?

Oneven getallen zijn al bekend. Maar ik zat laatst te denken hoe ik de verschil moet zien tussen de hele en even getallen. In mijn rekenboek staat er een voorbeeld in zoals: '1, 4, 67, 242 enz. zijn hele getallen en 2, 8, 84, enz. zijn even getallen' zonder uitleg. Maar mijn volgende opdracht is:
'Noem tussen 95 en 105 = de hele getallen, de even getallen, de oneven getallen. Hoe moet ik dit berekenen? met welke formule? alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
5.7K

Antwoorden (4)

Bedoelen ze met hele getallen niet gewoon hoeveel getallen er tussen 95 en 105 liggen?
Alle even getallen zijn gewoon de getallen die, wanneer je ze door 2 deelt, niet eindigen met ,5. Dus 96, 98, 100, etc..
Oneven is het omgekeerde. Dus alle getallen die als je ze door 2 deelt wel op ,5 eindigen, zoals 95, 97, 99, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een geheel getal is een natuurlijk getal {0, 1, 2, ...} of de negatieve vorm ervan {-1, -2, ...} (-0 is hetzelfde als 0, zodat die er dus niet weer bij wordt genomen).

Even getallen: deelbaar door twee, waarbij de uitkomst een heel getal is (een getal is deelbaar door 2 als eindigt op 2, 4, 6, 8 of 0).

Oneven getallen: Een oneven of onpaar getal is een natuurlijk getal dat niet even is, dus niet deelbaar is door 2, met als uitkomst een heel getal. Dit is de verzameling getallen 1, 3, 5, 7, 9, 11, ....
13 jaar geleden
Het verschil tussen de gehele getallen en de oneven getallen is, dat bij de gehele getallen ook de oneven getallen worden meegerekend.

De verzameling gehele getallen bestaat dus uit de even getallen plus de oneven getallen.

geheel: ...-6,-5,-4,-3,-2,-1,0,1,2,3,4,5,6...
even: ...-6,-4,-2,0,2,4,6...
oneven: ...-5,-3,-1,1,3,5,...
13 jaar geleden
Hele getallen zijn getallen die geen breuk zijn of decimalen bevatten.
Alle getallen tussen twee opvolgende hele getallen zijn breuken of hebben decimalen.
Voorbeeld:
Alle getallen tussen b.v. de hele getallen 3 en 4, bestaan dus uit breuken of hebben decimalen, zoals 3¾, 3,75, 3,15, etc. en zijn dus geen hele getallen.
Hele getallen kunnen zowel positief als negatief zijn.

Even getallen zijn hele getallen die deelbaar door 2 weer een heel getal als uitkomst geven.
Voorbeeld: 8:2=4. Dus 8 is een heel getal. 7:2= 3,5. Dus 7 is geen even getal.

Je opdracht:
Hele getallen (geen breuk) zijn dus 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103 en 104.
Even getallen zijn deelbaar door 2 en de uitkomst levert geen breuk op. Dus 96, 98, 100, 102 en 104. In feite tel je bij 96 steeds het getal 2 op!!!
De oneven getallen leveren een breuk op bij deling door 2.
Dus; 97, 99, 101 en 103. In feite tel je bij 97 steeds het getal 2 op!!!