Als in een land de inflatie 50 procent per jaar is, hoe bereken je dan inflatie per maand, of dag?

Als iets op 1 jan. 100 kost, dan kost het 12 maanden later 150. Met een beetje gissen kwam ik op 3.5% per maand (dus 103.50, 107.12, etc).
Maar hoe BEREKEN je het. Want ik wil het ook graag per week(52) en per dag (365) weten.
Bvd.

2 jaar geleden
in: Wiskunde
2.5K
tinus1969
2 jaar geleden
Daar is de logaritme voor bedoeld.
Thecis
2 jaar geleden
@tinus1969
Kijk ook naar de rekenregels van machtsverheffen. Je hebt strikt genomen gelijk dat je het met logaritmen kan terug rekenen, maar voor dit typen vragen zijn er gemakkelijker opties.

Antwoorden (1)

Per dag: 100€ × 1,5^(1÷365)
Per week: 100€ × 1,5^(1÷52)
Per maand: 100€ × 1,5^(1÷12)
Dan weet je hoeveel geld dat product kost na een dag, week of maand door die inflatie. Voor je groei in procenten (procentuele groei), moet je nu simpelweg de groei berekenen van je antwoord tegenover de oude prijs van 100€.
Je ziet het waarschijnlijk zo, maar dit is verantwoord op de toets.

Dus bij de groeifactor zet je als macht (^ is hetzelfde als tot de macht voor de duidelijkheid) altijd het getal '1' ÷ het aantal keer dat een week in een jaar past, of een dag in een week... je snapt het nu vast beter.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
PeterDenBesten
2 jaar geleden
Hartelijk dank, heel duidelijk. Zat al te hannessen met logaritmen, maar dat lukte niet.