Wie kan mij helpen aan een wiskundige formule die ik in excel kan verwerken?

Ik wil graag bijv 100 euro kunnen verdelen in 16 stukken waarbij elk stuk 5% groter is. Dus het eerste deel is het kleinste en het tweede is dan 5% groter dan het eerste. Het derde deel is dan weer 5% groter dan het tweede etc.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wiskunde
1.7K
kierkegaard47
2 jaar geleden
Om dit uit te rekenen heb je zelfs niet eens excel nodig. Je wilt je inlegbedrag I oplossen uit de vergelijking: I*(1+ x + x^2 + x^3 + ... x^15) = 100 Ofwel: f(x) = (1+ x + x^2 + x^3 + ... x^15) = 100/I waarbij x dus (in dit geval) 1,05 is Het f(x) deel is een zgn. meetkundige reeks en kan door middel van een beetje omschrijven veel gemakkelijker berekend worden: Immers geldt: f(x)=1+ x + x^2 + ...+ x^15 =>
f(x() = 1 + x * (1 + x + ...x ^15) - x^16 ) =>
f(x) = 1+ x* f(x) - x^16 ) = 100 =>
(1-x) f(x) = 1- x^16
f(x) = (1-x^16)/(1-x) Vullen we nu x=1,05 in, dan vinden we
f(x) = (1-1,05^16)/(1-1,05) =-1,18287 / -0,05 = 23,65749 Terug naar de oorspronkelijke vergelijking: 100/I = 23, 65749 -> Je eerste bedrag dient dus 100/23,65749 = 4,22699 te zijn.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dit is ook een top antwoord. Ik had deze formule zelf nooit kunnen bedenken dus dank je wel daarvoor. Inmiddels heb ik deze berekening al wel middels een eerder antwoord toegepast in mijn excel sheet. Blijft echter wel leuk om te zien hoe die is opgebouwd. Knap hoor

Het beste antwoord

=BET(periodieke-rente;aantal-perioden;huidige-waarde;toekomstige-waarde;betalingstijdstip)

=BET(5%;16;0;100;0)
Toegevoegd op 17 januari 2022 23:08: afbeelding
Plaatje bij antwoord
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Zo dat is een snelle reactie. Dank je wel. Ik zie alleen nog niet helemaal hoe je dit nou precies hebt gedaan. Als ik deze formule los in een cel zet dan komt daar -9,23 uit. Kun je me uitleggen hoe deze formule in jouw overzicht is verwerkt want het klopt in elk geval precies wat je hebt gedaan. Krijg het dus niet helemaal gereproduceerd.
KeesWim
2 jaar geleden
Eigenlijk is =BET() bedoeld om een maandbedrag x uit te rekenen als je na 16 maanden 100 euro wil sparen en de rente is 5%.
Dus de eerste inleg is 4,23
De tweede inleg is ook 4,23. Gespaard na de tweede inleg 4,23 + 4,23 plus 5% rente over de eerste inleg. Enz. enz.
In jouw geval dus iets anders: eerste inleg 4,23. Tweede inleg 4,23 plus 5% Enz enz.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Lees net je berichtje terwijl ik dit type. had idd deze constructie uiteindelijk zelf ook bedacht die je net omschreef. Ben er erg blij mee dus dus nogmaals super bedankt
Thecis
2 jaar geleden
Super antwoord. Ik wist niet eens van deze formule af (wat niet verwonderlijk is gezien het aantal mogelijkheden binnen Excel)