Wanneer zijn de postcodes op?

In Nederland heeft elke straat zijn eigen postcode, of als de straat maar lang genoeg is, meerdere postcodes.
Maar het aantal postcodes zijn beperkt. 9999 * 26 * 26 = 6.76 miljoen postcodes. Maar niet elke postcode mag waarschijnlijk.
Dus wanneer zijn de huidige postcodes op? En zijn er eventueel al nieuwe systemen in "aanbouw"?

3 jaar geleden
in: Wiskunde
18.7K
ronron1212
3 jaar geleden
Een postcode is niet een straat maar een buurt. bijv 3526 daar naast heb je dan in een straat am er achter
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Zoals je in de vraag kan zien, had ik daar al rekening mee gehouden. Die 26 * 26 staat natuurlijk voor de 2 letters die volgen.
ronron1212
3 jaar geleden
Je uitgangspunt is verkeerd niet een straat maar een wijk heeft code incijfers en een straat krijgt daar letters bij
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Ik heb het toch ook over de straten. Dus wellicht kan je een uitgebreid antwoord maken over hoe ik het dan moet zien. Want echt duidelijk, is het op het moment voor mij niet.
ronron1212
3 jaar geleden
Een wijk is geen straat maar meerdere straten die hebben dan 4 cijfers.
een straat of meestal meerdere straten krijgen daarbij twee letter. Dus een wijk is 3526
en een straat of meerdere straten krijgen dan 3526AM enz
ronron1212
3 jaar geleden
Jou buren hebben ook alle maal precies de zelfde postcode als jij alleen jouw huisnummer is anders.
ronron1212
3 jaar geleden
Waar ik woon hebben meer dan 1000 huizen de eerste vier cijfers gelijk.
Inekez1
3 jaar geleden
Een postcode bestaat altijd uit 4 cijfers EN 2 letters. De 4 cijfers alleen verwijzen inderdaad naar een wijk. De postcode (dus 3526AM) hoort bij een straat, of zoals Thecis al terecht opmerkt, een deel van de straat als het een straat is met erg veel huisnummers. De straat hoeft niet eens heel lang te zijn. Grote flatgebouwen hebben soms hun eigen postcode. Het is dus niet altijd zo dat je buren dezelfde postcode hebben. In dezelfde straat zal het wel zo zijn dat de 4 cijfers en de eerste letter gelijk zijn. De tweede letter kan ook ergens midden in een straat veranderen, zelfs als er weinig huizen staan. Er is in dat geval al rekening mee gehouden dat er in de toekomst misschien ooit bijgebouwd wordt, een paar appartementengebouwen met 20 woningen in plaats van 2 vrijstaande huizen bijvoorbeeld. Bij dat soort nieuwbouw verandert er niets aan de postcode. Er komen dan alleen toevoegingen achter het huisnummer.
Inekez1
3 jaar geleden
@ronron,
"Je uitgangspunt is verkeerd niet een straat maar een wijk heeft code in cijfers en een straat krijgt daar letters bij"
Dat klopt helemaal. Maar Thecis heeft het niet over de cijfercode, maar over de postcode. Een postcode is altijd cijfers PLUS letters.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Inekez1 verwoord het goed.
Wat betreft mijn straat, het klopt dat mijn buren dezelfde postcode hebben (1234 AB), maar mijn overburen, die hebben een andere postcode (1234 AC). Dus als je een wijk hebt met cijfercode 1234, dan heb je "nog maar" 676 unieke postcodes om dit gebied in te delen. Ik kan me voorstellen dat voor een aantal wijken dit niet genoeg is. Dus dat suggereert dat het een keer op kan zijn.
En dat er bij jou veel huizen zijn met dezelfde nummercode, dat kan heel goed kloppen. Maar het doet natuurlijk niet ter zake aangezien het niet gaat om bestaande postcodes (die voor jouw straat, of gedeelte daar van, uniek is), maar om de postcodes die nog uitgegeven moeten worden.
ronron1212
3 jaar geleden
@Inekez1 een hele wijk heeft hier bijv 1234 meer dan 1000 huizen rijtjes en villa's door elkaar Per deel komen daar dan bijv achter AM of wat dan ook. Het huisnummer maakt het dan uniek.
ronron1212
3 jaar geleden
Ik woon in een nieuwbouwwijk en die wordt nog steeds groten maar de nummer liggen al vast
ronron1212
3 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/samenleving/vraag/118761/verschillende-postcodes-inclusief-letters-nederland/
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
We snappen dat de huisnummers het uniek maken. Dat is het hele idee van een postcode. Maar zoals al eerder (meerdere keren!) gezegd, de postcode bestaat uit een nummer én 2 letters. Die nieuwbouwwijk wordt dus groter. Het nummer (of nummers) liggen vast, maar de letters dus nog niet. En die letters zijn beperkt beschikbaar. En daar gaat nu juist de vraag over.
De verwijzing die je geeft, gaat over het aantal postcodes. Niet over of het op raakt (en Amadea geeft daar uitleg over het aantal, maar de link die toegevoegd is, werkt helaas niet meer zoals je wellicht gezien had).
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis Je wilt niet begrijpen dan de postcodes over Nederland verdeeld zijn en nog steeds worden de toegewezen postcodes op nieuwe locaties gebruikt dit omdat ze aan een gebied zijn toegewezen. Ook waar ik woon waren de postcodes jaren geleden al toegedeeld.
ronron1212
3 jaar geleden
https://www.spotzi.com/nl/kaarten/nederland/4-cijferige-postcode/
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Dit was al duidelijk. Maar waar je voortdurend over heen gaat en niet opmerkt en ook niet op terug komt, is dat een postcode bestaat uit 4 getallen PLUS 2 cijfers. Wat je bedoelt te zeggen is dat alle numerieke waardes al toegekend zijn. Maar de lettercombinaties nog niet. Dat kan ook niet want in 1977 toen het systeem werd ingevoerd, was nog niet precies bekend hoe die nieuwbouwwijk waar je woont er precies uit kwam te zien.
En dat is het punt waar dus ook mijn vraag ligt. Raken de postcodes niet op? Want een postcode bestaat uit meer dan alleen de cijfercode. Die letters, die moeten we toekennen. In het antwoord van SentWierda zie je dat op het moment ca 15 tot 35% van de lettercodes actief zijn. Dus daar zit nog behoorlijk wat rek in. De essentie van de vraag komt gewoon niet bij je aan. Dat zie je al bij je allereerste opmerking "Een postcode is niet een straat maar een buurt". Daarna blijf je het wel proberen (waarvoor hulde), maar dit probleem ligt niet bij mij.
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis als jij niet begrijpt dat een buurt een uit 4 cijfers bestaand postcode heeft waar per onderdeel van een wijk letters aan toegevoegd worden en daardoor 1000 de huizen een zelfde 4 cijferige postcode hebben dan houdt het op. En ja bij het ontstaan van de postcode is alles verdeeld kijk op het kaartje wat ik in een link heb geplaatst bij een vorige reactie.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Nogmaals, aan een wijk / buurt wordt een CIJFERCODE van 4 cijfers aan toegekend. Dat is een onderdeel van de postcode. Per onderdeel van de wijk worden inderdaad 2 letters toegekend. Dus het gaat om meer dan die 4 cijfers die ONDERDEEL zijn van de postcode. Zie het als netnummers. Die raken ook niet op. Maar het netnummer is niet hetzelfde als een telefoonnummer. Net zoals een postcode niet hetzelfde is als de cijfercode van een gebied. Het kaartje wat je toevoegde, geeft inderdaad de cijfercodes aan van de gebieden. Niet de postcodes. Dat het in de volksmond wel zo gebruikt wordt (en dus foutief genoemd wordt) moet je niet mij kwalijk nemen. Dat is niet een kwestie van niet begrijpen, maar wel van kijken waar je het over hebt. Maar neem het mij gerust kwalijk als dat jou een beter gevoel geeft.
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis postcodes zijn 4 cijfers en twee letters daar zit nog steeds het verschil de 4 cijfers zijn belangrijk die verdelen gebieden. Daar aan worden dan twee letters per groep buurt straat of wat dan ook toegevoegd. Niets meer en niets minder. De vier cijfers zijn al verdeeld over Nederland.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Ik lijk wel een plaat die vast loopt. Het gaat niet alleen om die 4 cijfers. Het gaat om het geheel. Een postcode bestaat uit meer dan die 4 cijfers. Die 4 cijfers zullen ook niet op raken. Maar de letters worden DAARNA toe gewezen. En die raken wellicht wel op. Dus stel, ik maak een buurt met waanzinnig veel straten, 1000-den straatjes, allemaal in 1 cijfersgebied (inderdaad, ook wel postcodegebied genoemd, zie mijn vorige opmerking daarover). Alleen binnen 1 4-cijfers gebied zijn er maar maximaal 676 lettercombinaties te verdelen. Dan is volgens jou geen probleem want alle cijfercodes zijn al lang bekend. Mij lijkt het wel een probleem als je elke straat een unieke postcode (cijfers + letters) wil geven.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk met sint-juttemis: als Nederland tussen de 50 en 100 miljoen inwoners telt.
Aan de hand van een voorbeeld hoe het in de praktijk werkt.
In 1977 is Nederland verdeeld in postcodegebieden. Het postcodegebied 2400 t/m 2499 (de regio Alphen aan den Rijn) telt 100 postcodes. Daarvan zijn er nu (2020) 41 in gebruik. En van die 41 zijn lang niet alle lettercombinaties in werking. Dat betekent dat circa 15 tot 35 procent actief is. Een rekensom komt dan bij volledige bezetting uit op 50 tot 100 miljoen Nederlanders.
Bronnen: postcodeboeken 1978 en 1994;
https://nl/wikipedia/org/wiki/Lijst_van_postcodes-2000-2999_in_Nederland
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
De link werkt niet, @SentWierda. Dit https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_postcodes_2000-2999_in_Nederland is de correcte link
Thecis
3 jaar geleden
Dank voor het antwoord.
Alhoewel het natuurlijk ligt aan het aantal inwoners, maar de hoeveelheid straten en daarbij de hoeveelheid bedrijven en eventueel postbussen die er nog bij komen, snap ik wel het punt dat je hiermee wil maken. Hartelijk dank.
SentWierda
3 jaar geleden
@Antoni en Thecis: beiden dank.
Wat die 50 tot 100 miljoen Nederlanders betreft: het kunnen er ook veel meer zijn, afhankelijk van het aantal woningen per postcode/lettercombinatie. Sint-juttemis blijft van toepassing.

Andere antwoorden (1)

De postcodes raken niet op. Toen het systeem werd ontwikkeld kregen alle gebiedsdelen van Nederland een postcode. Voor nieuwe huizen, bedrijven en andere gebouwen is de postcode al bekend voordat de bouw begint.

Als bij wijze van spreken de Veluwe zou worden bebouwd, zijn de postcodes van de huizen daar nu al bekend. Alleen als we het IJsselmeer zouden droogleggen en het gewonnen land zouden bebouwen, is er misschien een probleem, maar ik verwacht het niet.
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Is dat inclusief de letters?
Computoon
3 jaar geleden
Lijkt me lastig want de letters verwijzen naar een straat of een deel van een straat. Veel interessante info is te lezen op https://postcodebijadres.nl/
Antoni
3 jaar geleden
De globale indeling van de postcodes is bekend: deze is vastgesteld toen het systeem werd ontwikkeld. De precieze letters van de specifieke postcodes van grootschalige nieuwe bebouwing zijn dus nog niet bekend vóór de bouw. Die zullen in de loop van de ontwikkeling van de bebouwing precies worden bepaald zodat de logische opbouw van de postcodes zo veel mogelijk behouden blijft.
Computoon
3 jaar geleden
Nu volledige link: https://postcodebijadres.nl/veelgestelde-vragen
Thecis
3 jaar geleden
@antoni
De cijfers van de postcodes zijn dus al verdeeld. Maar zodra er gebouwd gaat worden, worden de letters toegekend. Maar de kans dat er 676 lettercombinaties toegekend worden binnen 1 "getal-gebied" is dermate klein, dat dat praktisch gezien geen probleem gaat vormen?
Antoni
3 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat er bij de ontwikkeling goed over is nagedacht. Verdere details dan tot nu toe genoemd ken ik niet. Ik kan je verder niet helpen.
Computoon
3 jaar geleden
De lettercombinaties gaan nooit een probleem vormen. "Heeft elke straat een unieke postcode?
Veel straten in Nederland hebben meerdere postcodes. Zie als voorbeeld: De Ruijterkade, deze straat heeft 4 postcodes. Heeft elke postcode een unieke straat?
Veelal heeft elke postcode een unieke staat, toch komt het voor dat sommige postcodes bij meerdere straten horen. Zie als voorbeeld: postcode 1097DN, onder deze postcode vallen Julianaplein en Wibautstraat in Amsterdam."