Waarom word alles met getallen berekent en niet met letters?

1 + 1 is dus 2, maar waarom rekent men niet met letters? Bijvoorbeeld A + A = B?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Je bedoelt waarom er met cijfers gerekend wordt, 1, 2 en 3 zijn cijfers.

Cijfers zijn symbolen die voor getallen staan, 1 staat voor het begrip één (éénheid), 2 staat voor twee (tweeheid), enz. Je zou net zo gemakkelijk de letter a t/m j voor de cijfers 0 t/m 9 kunnen gebruiken, het rekenen wordt er niet anders van. ba is dan 10, bb is 11. Dat leer je snel genoeg.

Andere getallenstelsels, binair (tweetallig), bij voorbeeld, of hexadecimaal (zestientallig), dat is een heel ander verhaal. Maar ook daar valt goed in te rekenen als je er een tijdje mee werkt.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat het Nederlands alfabet maar 26 letters telt.
En dan worden de letters in sommen te moeilijk en te ingewikkeld.
Het is nu in getallen en iedereen kan dat snappen.

Toegevoegd na 2 minuten:
En als we met letters gaan rekenen ipv cijfers
zal het voor een hoop mensen een groot ABRACADABRA zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou mijns inziens veel verwarring geven in de algebra.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger in een ver verleden is dat wel geprobeerd. Cijfers waren uiteindelijk toch makkelijker.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de wiskunde doet men dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dan zijn letters meestal variabel. Dus ze staan gelijk aan een bepaald getal. Bijv. 2+3=X X=5
Waarom... Dat zal vast ergens vandaan komen... waarvandaan weet ik niet precies. Wel geloof ik dat het best mogelijk moet zijn als je van jongs af aan met het nieuwe "getalstelsel" opgroeit.

Ik heb zelf tijdens mijn opleiding op de Pabo moeten leren rekenen met het Okt-stelsel.

Octa is in het grieks 8... het Okt-stelsel betond dus ook maar uit 8 getallen. In onze huidige samenleving tellen we met 10 getallen. In het Okt-stelsel worden de getallen 8 en 9 niet gebruikt. Het was even wennen, maar uiteindelijk tel je daar net zo makkelijk mee als met het 10-tallig stelsel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jaa inderdaad! Net zoals dat ze waarschijnlijk het binaire stelsel ook moeten beheersen?!
Worden die stelsels gebruikt met programmeren ofzo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hex en Bin komt nog wel wat voor bij informatica maar als je een website maakt krijg je daar echt niet mee te maken.
Waar je het nog wel veel ziet is met netwerken. Daarmee heb je bijvoorbeeld 192.168.1.2 en en dat moesten we op school ook leren omrekenen naar binair. Maar waarvoor we het precies nodig hebben is ons nooit echt duidelijk uitgelegd.
Als je op de processor programmeert (low level programming) bijvoorbeeld met assembly krijg je te maken met hexadecimaal, maar dat wordt tegenwoordig bijna niet meer gedaan omdat alles al vereenvoudigd is met bijvoorbeeld C. Het is gewoon pure time waste om nog assembly te leren. Maar wel leuk :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou... ik moet bekennen dat de helft van wat je nu schrijft voor mij abracadabra is XD.
Informatici willen nog wel eens met het hexadecimale talstelsel werken, dus je telt dan door na de 9 met de letters A (=10), B (=11), C, D, E en F (=15), maar dat bedoel je niet.
De romeinen werkten met paar letters die dan een getal voorstelden, dus: I=1, V=5, X=10, L=50, C=100, M=1000, maar dat had als nadeel dat bijvoorbeeld vermenigvuldigen erg moeilijk was en delen schier onmogelijk. De grootste reden hiervoor is dat een positionele waardeering (dus: de 1 in 12 is 10 waard en in 123 is het 100) van de cijfers niet mogelijk is in het Romeinsetalstelsel.
En ja de informatici zeggen dat het Romeinse talstelsen tot hun ondergang geleid heeft omdat hun computerprogramma's nooit met succes beeindigd konden worden, omdat ze geen letter voor de 0 hadden.