Hoe moet je significant afronden bij procenten?

Ik weet dus de basisregels van significant afronden: bij optellen/aftrekken kijk je naar het minst aantal getallen achter de komma en bij vermenigvuldigen/delen kijk je naar het cijfer met minste aantal.
Maar ik zat gister dus in een online wiskunde les, en de docent legde het afronden bij de procenten voor mijn gevoel raar uit: je hebt de formule a/100*n ,waarin a het aantal is en n het procent is (dat snap ik maar ik zal een voorbeeld geven over het afronden volgens hem). voorbeeld: 9,6% van 4000: 4000/100*9,6= 384.
Hij heeft dus afgerond op 3 significante cijfers. Hij gaf als uitleg dat hij als basis alleen naar het eerste deel van de som kijkt (de 4000/ 100) en dan zou 3 significante cijfers kloppen. Maar zelf dacht ik dat je op 2 af moest ronden want het is niet alleen het eerste deel dat er is. Daarnaast kan je volgens mij ook de som anders doen; 9,6/100*4000. Waardoor het antwoord bij het afronden dan heel anders zou worden, wat raar zou zijn.
Dus mijn vraag is: klopt het dat je alleen naar het eerste deel moet kijken of moet je naar de hele som kijken?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wiskunde
9K

Antwoorden (2)

Afronden op 3 cijfers houdt in dat de uitkomst van een bewerking (som/verschil/deling etc.maakt niet uit) bijvoorbeeld 0,1347 wordt: 0,135.

En wat je voorbeeld met procenten betreft: wij leerden vroeger dat een procent hetzelfde is als éénhonderdste, wat het woord op zich al zegt, "per honderd", al is het dan een frans woord. Zoals er ook promille is.

Dus daaruit volgend zou de formule zijn: a(n/100) en in berekening 4000*0,096=384. Zou je dit dan af moeten ronden op 2 cijfers dan is de uitkomst 380.
3 jaar geleden
Mijn inziens valt er in dit geval niets af te ronden. 1% van 4000 = 40
9,6% = (9,6 x 40) = 384.
Ik weet dat rekenmethodes veranderen in de loop der tijd, maar bij mijn weten rond je af op
.....decimalen achter de komma. Dus niet vóór de komma.
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
"maar bij mijn weten rond je af op
.....decimalen achter de komma. Dus niet vóór de komma."
Dus maak je van 9,6%... 10%?
Thecis
3 jaar geleden
Het voornaamste is dat er verschil van mening is over wat de 9.6% is. Als dit een berekende waarde is vanuit emperische gegevens (dus als het een meetwaarde is), dan dien je met 2 significante cijfers te werken (dus moet de uitkomst 3.8 *10^2 zijn). Echter, als de waarde niet empirisch bepaald is (maar bijv komt vanuit een telling), dan mag je de het ook lezen als 9.60000000enz% en doet deze waarde inderdaad niet mee in de bepaling voor de hoeveelheid significante cijfers.
LeonardN
3 jaar geleden
@Griffin Ik neem aan dat jc54 bedoelt dat als de uitkomst 383,72 is, dat deze dan afrondt naar 384.
nmd
3 jaar geleden
Bij uw weten? Als u 384 af moet ronden op drie cijfers wat wordt het dan? Een komma zegt wat dat betreft niks. Dat is niet meer dan een scheidingsteken tussen helen en tienden, duizendsten, tienduizendsten enzovoorts.
nmd
3 jaar geleden
Bij uw weten? Als u 384 af moet ronden op drie cijfers wat wordt het dan? Een komma zegt wat dat betreft niks. Dat is niet meer dan een scheidingsteken tussen helen en tienden, honderdsten, duizendsten, tienduizendsten enzovoorts.
nmd
3 jaar geleden
Daaraan toegevoegd, zonder me te bemoeien met de didaktiek, is de wiskundige betekenis van het woord significant op te vatten als "afronden op relevante waarden".
In de statistiek bvb is een significantie van 98% gemeenlijk "voldoende nauwkeurig". Of daar variabelen bij zijn die een komma hebben doet er niks toe