Rond je halve negatieve getallen naar boven of naar onder af?

Bijvoorbeeld het getal -8.5, wordt dit na afronding -8 of -9. Zelf lijkt me -8 het meest logisch, naar boven afronden. Beide wiskunde leraren wisten het niet, volgens hen was het contextafhankelijk.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wiskunde
3.7K
VraagAntwoord66
4 jaar geleden
Misschien heb je iets aan deze bron
https://www.google.com/amp/s/nl.m.wikihow.com/Getallen-afronden-tot-op-een-tiende%3famp=1

Antwoorden (1)

Halven rond je af naar het grootste cijfer of getal. Dus -8,5 rond je af naar -9 en -20,5 rond je af naar -21.
Er zijn altijd bijzondere gevallen, dat je het moet aanpassen. Meestal heeft het dan een economische of sociale context:
Bijzondere gevallen:
Naar boven afronden.
Soms kan het zijn dat je naar niet beneden, maar juist naar boven moet afronden.
Stel je een schoolreisje voor met 80 leerlingen en 4 docenten. En er is gegeven dat er niet meer dan 60 personen in een bus mogen. Dan heb je 84 : 60 = 1,4 bussen, dus 2 bussen nodig.
Naar beneden afronden:
Stel dat er (theoretisch) is berekend dat er 17,7 stoelen in een wachtkamer passen. Dan zijn er zitplaatsen voor 17 personen. Hier moet je dus naar beneden afronden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Jij zegt dus dat je -8.5 af moet ronden naar het grootste getal. Volgens jou dus -9. Maar is -8 niet groter dan -9? -8 is immers meer dan -9.
VraagAntwoord66
4 jaar geleden
Ik denk dat de antwoordgever bedoelt het getal zonder het min teken. Dus 8.5 of 9.
Thecis
4 jaar geleden
Er zijn ook afrondsystemen (zeker binnen analysesystemen) die een half afronden naar boven wanneer het naar een even getal gaat en naar onder als het naar een oneven getal gaat. Dus 7.5 gaat naar 7 en 8.5 naar 9. Hierdoor krijg je statistisch een betere verdeling en wordt de foutenmarge minder. Dit geldt ook voor negatieve getallen. Maar de meeste mensen zullen dit niet tegen komen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@JorikV
Als je negatieve getallen ziet als een tekort, zal het duidelijk zijn, dat -8 minder is dan -9. De negatieve getallen tel je n.l vanaf NUL en -9 staat verder af van NUL en is dus groter.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@elker161, zo werkt het inderdaad met getallen in de plus. Maar in de min is het toch niet andersom. Stel het gaat om graden celsius. -8 is warmer dan -9, dus lijkt me het aannemelijk om te zeggen dat -8 meer is dan -9