Is het mogelijk om met een paard op alle velden te komen op een schaakbord van 9 bij 9?

Ik ben bezig met grafentheorie en kom het volgende complexe probleem tegen:
Als je een (aangepast) schaakbord van 9 × 9 velden hebt. Is het dan mogelijk om met een paard te starten in een willekeurig veld, vervolgens via de paardensprong op alle velden te komen en tenslotte te eindigen in het startveld?
Iemand die me kan helpen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wiskunde
3.6K

Antwoorden (2)

Ja dat kan !
Zie filmpje
.
Update: plaatje van het eindresultaat toegevoegd
Overigens heb jij het over een gesloten tour. Dat je dus ook bij het begin uitkomt.
Hiervoor heb ik ook een oplossing toegevoegd (zie plaatje)
Toegevoegd op 06 juni 2019 14:46: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord
LeonardN
4 jaar geleden
+Ik denk dat de vrager de vraag onjuist verwoord.
Lijkt een hele studie achter te zitten met allerlei borden:
https://en.wikipedia.org/wiki/Knight%27s_tour
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
KeesWim, klopt, is ook van 9 naar 10......
Verder heb ik niet meer gekeken.
Dan ga je inderdaad over de randen van het bord.
LeonardN
4 jaar geleden
De oplossing is er een waarvan gebruik gemaakt is van een "toroidal board", maar het filmpje laat zien dat het ook op een "gewoon" bord kan. Bij tous-chess doe je net of zijdes van het bord aaneensluiten. Dan zij die paardensprongen dus legaal.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Oei... onder druk van "einde dag" even niet hélemaal goed gecheckt :-( @LeonardN heeft gelijk dit is een toroidal board.
Mooie gelegenheid om ook de bron van het plaatje even toe te voegen
http://forum.enjoysudoku.com/anti-chess-nc-and-forbidden-pairs-fp-puzzles-t30002.html
Ja
Op een 3x3 kan het niet. Je kan dan de middelste nooit bereiken (de rest wel). Of als je in het midden start ben je gelijk klaar.
Op een 4x4 kan je wel elke punt bereiken.
Op alles hoger dan een 4x4 kan het ook, omdat je steeds meer vrijheid krijgt.
Als je ergens kan starten kan je ZEKER op dezelfde plek eindigen. Al was het maar door alle stappen terug te nemen.

Simpele vraag behalve als de vraag was:

vervolgens via de paardensprong op alle velden maar -1 maal- te komen
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
"Als je ergens kan starten kan je ZEKER op dezelfde plek eindigen. Al was het maar door alle stappen terug te nemen. " Goeie !!!! (+)