x²=--1 definieert het imaginaire getal i: i is de waarde van x waarvoor x²=--1.

De imaginaire getallen blijken meer te zijn dan een wiskundig speeltje, meer dan een abstract trucje. Je kunt ze heel goed gebruiken voor allerlei berekeningen.

Zo'n beetje alles waarbij golven betrokken zijn, laat zich aanzienlijk makkelijker doorrekenen als je gebruik kunt maken van deze imaginaire getallen. Licht, geluid, elektriciteit - je kunt het ook doorrekenen zonder imaginaire getallen, maar dan worden de berekeningen vele malen complexer.

Ook andere natuurkundige verschijnselen laten zich veel makkelijker doorrekenen als je imaginaire getallen kunt gebruiken.

De ontwikkeling van computers, communicatie en biomedische apparatuur werd aanzienlijk versneld door te rekenen met deze getallen.

Omdat de formule x²=--1 aan de basis staat van de imaginaire getallen - sterker nog, deze formule *definieert* de imaginaire getallen - is dit een heel belangrijke formule.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

omdat imaginaire entiteiten zo heerlijk zijn om even berekenbaar te maken. zodat deze later weer omgezet kunnen worden in ongrijpbare liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit een plusje waard:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gestoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die liefde kan ook snel omslaan in haat (als in haat-liefde-verhouding)
Met deze formule kun je oa wisselsignalen (spanningen) en capaciteiten berekenen, die je met x²=1 niet kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De formule definieert de imaginaire getallen. Of dat belangrijk is dat weten we niet, je kunt ineens wel een hoop meer dingen oplossen. Maar je kunt gewoon en gelukkig verder leven en werken als je nog nooit van imaginaire getallen hebt gehoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt nu met een getallenvlak werken ipv met een getallenlijn. De getallenruimte wordt dus een dimensie groter en dat geeft algebraisch grote vereenvoudigingen.

Je kunt twee- of meerdimensionale fenomenen makkelijker en sneller uitrekenen.