Wat is het verschil tussen een stelsel en een vergelijking?

Wiskunde

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wiskunde
1.7K

Het beste antwoord

Een stelsel bestaat uit minstens 2 vergelijkingen.

"3a + 6 = 12" (waarbij het de bedoeling is te weten te komen wat 'a' is) is één vergelijking maar geen stelsel. Er is een 1 variabele, a.

Een vergelijking met 2 onbekenden is niet op te lossen.

In een stelsel met 2 vergelijkingen is wel mogelijk te weten te komen wat de a en de b zijn. Zie het stelsel
3a + 4b = 18
2a + 5b = 19
Is de a en de b wel op te lossen (uitkomst: a = 2, b = 3)

Zou je 3 onbekenden (variabelen) hebben, dan heb je een stelsel met 3 vergelijkingen nodig.