hoe kan ik makkelijk een getal vinden dat deelbaar is door alle getallen?

en ook een trucje voor het getal 6

Toegevoegd na 19 uur:
het getal hoeft alleen deelbaar te zijn door de getallen 1 t/m 10

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wiskunde
9.2K

Antwoorden (3)

Dat getal zal je nooit kunnen vinden. Een getal (20) zal nooit deelbaar zijn door het getal eronder (19).

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik denk dat je wat anders bedoelt, Hoe ik makkelijk alle factoren vinden van een getal?

Toegevoegd na 7 minuten:
(En ja 20 kan je makkelijk delen door 19, maar deze vraag is zo dat men aan kan nemen dat het antwoord ook een heel getal moet zijn.)
40 lukt dus ook niet bij 20 want 20/40 = 1/2, alles boven de 20 zorgt er ook voor dat het niet kan.

Toegevoegd na 14 minuten:
Als je de factoren van een getal wil vinden zou ik enkel proberen tot de wortel van het getal wat je onderzoekt. Dus als het 100 is heeft het geen zin boven de 10 uit te stijgen, immers als je bij 20 ontdekt dat de andere factor 5 is dan gefeliciteerd, dat wist je al de andere kant op.

Toegevoegd na 24 minuten:
Deze video legt het uit door eerst de priemgetallen te proberen (wederom niet verder gaan dan 1 priemgetal over de wortel van het getal wat je onderzoekt).

Toegevoegd na 30 minuten:
Snelle methode om de factoren van 100 te vinden:
Neem 100
Deel door priemgetallen 2,3,5,7,9,11
2=50
3=geen
5=20
7=geen
9=geen
11=geen

Probeer de lage priemfactoren te vermenigvuldigen (2x5=10)
10=10
>2,5,10,20,50
>1,2,5,10,20,50 zijn factoren.

Toegevoegd na 21 uur:
"het getal hoeft alleen deelbaar te zijn door de getallen 1 t/m 10"
Dat is 10!=3628800
Maar dat is groot en onnodig (je ziet al 2 nullen aan het eind dus de laatste x10 was overbodig.
2=2 (priem)
3=3 (priem)
4=2x2
5=5 (priem)
6=3x2
7=7 (priem)
8=2x2x2
9=3x3
10=2x5

We moeten nu 2x2x2 en 3x3 erin hebben (de langste reeks van die priem vermenigvuldiging van dat getal, maar niet meer dan dat) EN alle priemgetallen
2x2x2x3x3x5x7=2520

2520 is het beste antwoord (kleinste)
3628800 zal het antwoord zijn waar veel mensen mee zouden komen in een klas als ze niet snappen dat je altijd zoekt naar het eerste antwoord.
3628800000000 voldoet ook, maar als je dat als onnodig ziet dan zal je dat voor 3628800 ook zien.

Toegevoegd na 21 uur:
Mocht je getallen leuk vinden dit kanaal bespreekt dit soort dingen:
https://youtu.be/2JM2oImb9Qg?t=4m27s
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een getal dat je kunt delen door alle getallen bestaat niet.
Een trucje om uit te vinden of een getal door 6 gedeeld kan worden is als volgt:

het getal moet je kunnen delen door 6 als het laatste cijfer even is EN de som van de cijfers deelbaar door 3.

https://www.ezelsbrug.nl/rekenen/deelbaarheid-van-getallen/
De deelbaarheid van getallen:
http://www.megawetenschap.nl/deelbaarheid.html

Er zijn voor nog veel meer ezelsbruggetjes:
De tafel van 11 even optellen en de rest gaat vanzelf
https://www.ezelsbrug.nl/rekenen/tafel-van-elf-even-optellen-en-de-rest-gaat-vanzelf/

Toegevoegd na 11 minuten:
Je kunt een getal niet delen door het getal eronder, dan gaat de definitie: delen door alle getallen al niet meer op.

Toegevoegd na 16 minuten:
ervan uitgaande dat je geen getallen bedoelt met miljoenen cijfers achter de komma, want dat zal gegarandeerd niet makkelijk zijn, als het al zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Goede methodes. Kende ze nog niet allemaal.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ Kaaskop11
Naar aanleiding van je latere toevoeging
Kijk eens naar deze antwoorden op een eerdere vraag:
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/wiskunde/vraag/54933/getal-deelbaar-10
Ik denk niet, dat het is wat je bedoelt, maar n! is een getal dat deelbaar is door alle getallen t/m n.