Werkt bij rekenen de bewerkingsvolgorde ook in verhalende opgaven?

Hoi,

Ik heb binnenkort een rekenexamen. Alles gaat prima. Uiteraard heb ik mijn twijfels bij rekenvragen, zoals de bewerkingsvlorgde.

Mijn vraag is geldt de volgorde ook voor verhalen? Zoals:

Jan en Mia delen een rekening van 31,60. Mia heeft te weinig geld en geeft 7,50. Hoeveel moet Mia terug betalen aan Jan?

Ik weet hoe het in zijn werking gaat maar door die vragen ga ik twijfelen;)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wiskunde
1.5K
Erna55
6 jaar geleden
Hoe zou je deze som aanpakken ?
Ik zie geen "bewerkingsvolgorde".
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou de vraag is! Moet ik het eerst delen of aftrekken? Dit staat wel in mijn boek, vandaar dat ik in de war raak :)
Erna55
6 jaar geleden
Wat je zou je dan als eerste willen aftrekken.
ronron1212
6 jaar geleden
Ja wat moet er nu nog betaald worden door Mia. Totaal rekening is 31,60 voor hun beide. Ze betaald slechts 7,50. war moet je nu doen delen of aftrekken of beide, Het gaat hier niet om regels maar wat de vraag is. Wat had Mia moeten betalen dat is de vraag en wat moet ze nog betalen.
kierkegaard47
6 jaar geleden
Je vraagt in feite naar 2 dingen die los van elkaar staan. De opgave bepaalt hoe de berekening (correct) uitgevoerd moet worden, en die moet je vervolgens juist ''vertalen' naar een rekenkundige uitdrukking. Als bij die 'vertaling' vervolgens blijkt dat de bewerkingsvolgorde anders is dan de bedoeling is om de opgave juist op te schrijven, betekent dat natuurlijk niet dat je dus de 'voorgeschreven' bewerkingsgvolgorde op de rekenkundige uitdrukking moet volgen, maar dat je 'vertaling' naar die rekenkundige uitdrukking nog niet helemaal juist is. In dat geval zijn doorgaans een simpel stel haakjes rondom het deel dat eerst moet voldoende om het probleem op te lossen. Lijkt me overigens hier niet van toepassing aangezien 31.6 : 2-7.5 al tot het gewenste resultaat leidt.

Antwoorden (1)

In dit geval moet je eerst delen. je wilt nl. eerst weten wat Mia zou moeten betalen (31,60 gedeeld door 2 = 15,80). Daarna kun je aftrekken: 15,80-7,50 = 8,30. Als je de bewerkingen om zou keren kom je verkeerd uit.