Hoe lees je de Q2 en de percentages af op een boxplot?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
4.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In welke context betrek je dit? is Q2 het tweede kwartaal o.i.d.? Box plots is eigenlijk een kwestie van interpreteren.

Antwoorden (1)

Het idee van een boxplot is dat je de gedane waarnemingen in 4 groepen of kwartielen verdeeld van exact 25%. De percentages lees je dus af door te kijken waar het 'volgende onderdeel' van de boxplot begint. De scheidingslijnen tussen de 4 kwartielen van een boxplot noemen we Q1, Q2 en Q3. Waarbij Q2 staat voor 50%, de helft van de waarnemingen is lager dan dit punt en de andere helft juist hoger. Q2 geeft dus NIET het gemiddelde aan, maar de mediaan, het middelpunt van je aantal waarnemingen.

Tussenliggende percentages kun je niet berekenen aan de hand van een boxplot omdat je de verdeling van de gemeten waarden ín een kwartiel niet kan zien aan de hand van een boxplot.