Hoe je de mediaan kunt berekenen in statistieken?

Hoe kan ik de mediaan vinden als n even is en als n oneven is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
1.6K

Antwoorden (2)

De mediaan is het middelste getal van al je waarnemingen. Dit getal kun je berekenen op verschillende manieren. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van Microsoft Office Excel. Type dan in een lege cel: =MEDIAN(**:**), daarbij komt op de ** het 'bereik' van de data.

Het kan zijn dat je met de Nederlandse Excel werkt, dan is het waarschijnlijk MEDIAAN in plaats van MEDIAN.

Zie ook de afbeelding voor de formule en het resultaat.

Bij een even aantal nummers wordt het gemiddelde van de middelste twee genomen. Bij een oneven aantal gewoon het middelste nummer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt, maar morgen heb ik een examen wiskunde over statistieken.. en moet de mediaan kunnen vinden aan de hand van een formule zelf en dus ga ik spijtig genoeg geen gebruik kunnnen maken van Microsoft Office Excel
Zet de getallen in volgorde van grote en zoek dan het middelste getal.
Dat is getal met het volgnummer (# waarnemingen +1)/2 als dit volgnummer niet geheel is, dan moet je de getallen ervoor en erna middelen

voorbeeld

3 6 7 5 1 ==> 1 3 5 6 7 en getal nummer 3 ((5+1)/2) heeft de waarde 5
3 6 5 1 ==> 1 3 5 6 en getal nummer 2,5 ((4+1)/2) dus waarde (3+5)/2) = 4