Is er een andere manier om tegen de Verjaardagenparadox aan te kijken?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verjaardagenparadox

is er een andere manier van kansberekening waarbij er een reëler uit komst is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
1.5K

Het beste antwoord

Er is maar één statistische wetenschap. De gebruikte methode in je link is correct. Alle andere manieren leiden niet tot het juiste resultaat, hoe onlogisch de uitkomst ook in jouw ogen mag zijn..
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, dit is nou eenmaal de kansverdeling.

Voor de meeste mensen gaat het tegen de intuïtie in, maar het is niet anders.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
De kansberekening is de manier die het meest met de realiteit overeen komt.

Je kunt dat verjaardagenvraagstuk ook met je intuitie te lijf gaan, maar dan zit je ver naast wat echt reël is. Ons brein is heel goed overal patronen te herkennen, maar kan daardoor niet zo goed overweg met toeval en kans, waar juist geen patroon in zit. Om daar wel reële antwoorden op te krijgen moet je toch echt gaan rekenen: kansberekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar dat bestaat toch niet ? of ben ik een kluns die niet goed leest?

op wiki staat dat als je een groep van 60 mensen neemt : dat je dan 99% kans hebt dat er ( minstens ) twee op eenzlelfde dag jarig zijn ..

ja mijn verstand vertelt me dat dit nooit mogelijk zal zijn : ga het maar reel life testen op een groep van 60 willekeurige voorbijgangers...

ha ik durf er 90 000 000 ghanese schwappies op te wedden dat er dan geen 99% uitkomt...

mijn gok is dat de wiskundige formule weerlegd dient te worden ( ook al is ie estetisch wel mooi om te zien )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar stel je voor : een wiskundige formule die klopt toch alleen als je hem in de realiteit kan toetsen? anders is het toch alleen een theorie?
door niet in toeval te geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen paradox.
Een paradox is een aanname die leidt tot een conclusie dat de aanname onjuist moet zijn. En andersom, uitgaande van de onjuistheid van de aanname, leidt de conclusie dat de aanname moet kloppen.
Dat is hier niet het geval.
Wat hier speelt is, dat de verwachting is, dat van een groep van 60 mensen niet één op dezelfde dag jarig is, best groot lijkt te zijn, immers er zijn 365 dagen in een jaar.
Dat die kans feitelijke héél klein is, is intuïtief onbegrijpelijk, maar toch waar. De berekening is erg moeilijk en zal op je rekenmachientje wrslk. niet lukken.

Maar de volgende redenatie toont aan dat het wel eens zou kunnen kloppen.

Ga even uit van een groep van 36 mensen. Die mensen zijn allemaal op een verschillende dag jarig.
Nu nemen we één mens erbij. Hoe groot is de kans dat hij jarig is op een van die 36 dagen. Zeg maar iets minder dan 10%
Voor de 38-ste is dat al iets méér dan 10%
Bij de 47-ste hebben we dus al 10x een kans van meer dan 10% gehad. Nu kun je deze percentage niet optellen maar je snapt zelf wel dat de kans erg klein is dat die 10 mensen al die keren NIET op één van de eerdere verjaardagen jarig waren.
En dan hebben we nog 13 te gaan!