Waarvoor dient een poolpunt van een parabool?

Voor wiskunde D moesten we een poolpunt construeren voor een parabool. Dit is niet heel lastig alleen we vroegen ons af wat het nut van een poolpunt is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
1.7K

Antwoorden (1)

Stel je wil een voorwerp over een hek gooien. Dan zal dat voorwerp een baan in de vorm van een parabool volgen.

Je kunt maar met een bepaalde kracht gooien. Hoe weet je nu of je wel hoog genoeg komt om überhaupt over dat hek te komen ?

Het poolpunt zal je die informatie kunnen geven.

Maar ook bepaalde energiewaarden in de natuur- en scheikunde volgen b.v. een parabool. Soms is een minimum energie nodig om een reaktie op gang te brengen, of om over een bepaald evenwichtspunt heen te komen. Wanneer je het poolpunt kan berekenen kun je ook berekenen of die minimumwaarden wel gehaald worden.

Met die informatie kun je dus voorspellen wat er met je systeem gaat gebeuren.
Thecis
7 jaar geleden
+
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet eens zeker weet wat er met een "poolpunt" van een parabool bedoeld zou worden. Googelen levert ook weinig zinvolle informatie op. De top (zoals dit antwoord lijkt aan te nemen)? Het brandpunt? Nog iets anders?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Het lijkt mij redelijk voor de hand liggend dat hier de top van de parabool bedoeld wordt. Ik elk geval heb ik de vraag als zodanig beantwoord.
kierkegaard47
7 jaar geleden
De reden dat ik er wat over twijfel is dat het onderwerp "top van een parabool" me haast te eenvoudig lijkt voor wiskunde D. In mijn tijd in ieder geval was dat 2e of 3e jaars leerstof. Daarnaast heb ik zelden een top "geconstrueerd", wel gewoon uitgerekend en getekend. Maar goed, je kunt natuurlijk heel goed gelijk hebben dat het zo bedoeld is. In ieder geval zou ik dan ook graag van de vragensteller horen dat dat inderdaad het geval was :)
kierkegaard47
7 jaar geleden
Heb overigens nog wel net dit document gevonden: http://www.wjvanderzanden.nl/sites/default/files/Sheets%20Klas%206D%20Hoofdstuk%2011.pdf waar op blz 10 een soort van wederkerige definitie van pooliijnen en -punten gegeven wordt, waarbij de poolpunten iets anders zijn dan de top, en zelfs niet op de parabool zelf liggen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
In dat geval.... Is mijn antwoord niet van toepassing :-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Als ik het goed begrijp ontstaan er dus meerdere poolpunten die samen een lijn vanaf de top vormen. Wanneer je die lijn door de top heen zou trekken, dan zou het de spiegellijn van de parabool vormen. Daar zou je misschien wat rekenwerk kunnen besparen omdat het via die lijn misschien wat makkelijker is om het spiegelpunt te berekenen. Ook heb je een lijn waar voorbij de richting van de parabool omkeert (ging hij eerst omhoog, dan gaat hij voorbij die lijn omlaag en andersom) Veel ander praktisch nut weet ik er ook niet voor te verzinnen. Wat ik me wel afvraag is... Waarom is er zo weinig van te vinden terwijl het schijnbaar wel onderdeel is van de wiskunde De lesstof?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
"het spiegelpunt" moet zijn: "de spiegelpunten"
kierkegaard47
7 jaar geleden
Dat ben ik wel met je eens is dat het vreemd is dat er zo weinig over te vinden is als het bij de standaard lesstof hoort tegenwoordig. En heel veel nuttige toepassingen kan ik verder ook niet direct bedenken (wat niet betekent dat ze er niet zijn). Maar goed, er is ook nog zoiets als zuivere wiskunde, waarbij men niet zo in eventuele toepassingen geïnteresseerd is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oeps, ik zie nu pas alle reacties... ik had het 2 jaar geleden inderdaad *niet* over de top, maar over een punt wat geconstrueerd werd mbv poollijnen (als ik het me vaag herinner). Mijn hele klas had zoiets van: “leuk zo’n geconstrueerd punt wat we het poolpunt noemen, maar wat hebben we hier nou aan?” Nergens op internet was er iets over te vinden. Alleen mijn wisD boek kende het oid :)