Waar voldoen priemgetallen aan?

Ik bedoel: welke wiskunde regels zijn toepasbaar op priemgetallen. Ik weet dat een priemgetal in feite alleen door zichzelf en door 1 deelbaar is maar zijn er meer kenmerken?

Dit wil ik graag weten omdat ik een script schrijf om zo snel mogelijk grote priemgetallen te gebruiken. Ik gebruik hierbij al het volgende principe: twee opeenvolgende priemgetallen bij elkaar opgeteld en daar 1 vanaf trekken geven een nieuw priemgetal; bijvoorbeeld: 11 + 13 - 1 = 23.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante vraag +1. Denk wel dat je het enige even priemgetal 2 niet mag meerekenen. Ga deze vraag zeker volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Priemgetallen onder de 5 zijn tricky ja. Is 0 ook een priemgetal bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor je + trouwens en ik hoop dat er boeiende antwoorden komen!

Het beste antwoord

Ik zou eens beginnen met het doorlezen van het Wikipedia artikel over priemgetallen (zie bron), waarbij de sectie 'Voorbeelden en eerste eigenschappen' het meest nuttig is voor jouw vraag.

De Zeef van Eratosthenes is een bekend algoritme voor het vinden van priemgetallen. Ik denk dat het erg leerzaam is om dit algoritme eens te implementeren, zodat je wat gevoel met priemgetallen krijgt. Probeer je algoritme ook efficiënt te maken en vergelijk het eens met wat anderen gedaan hebben. Er zijn genoeg implementaties te vinden.

Je methode om een nieuw priemgetal te vinden door twee opeenvolgende priemgetallen op te tellen en daar 1 vanaf te trekken werkt niet altijd: 53+59-1=111.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn geen wiskundige regels om priemgetallen te detecteren. Er zijn wel algoritmen om die te vinden, zoals de zeef van Eratostenes, maar regels of formules zijn er niet. http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeef_van_Eratosthenes

Een van de grootste priemgetallen is deze: m39 (mersenne 39) = 2 tot de macht 13.466.917-1.

Veel succes om een grotere te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een grotere vinden gaat mij niet lukken hoor, heb ik de rekenkracht niet voor ;-)
Het kenmerk van een priemgetal is dat het uitsluitend deelbaar is door 1 en door zichzelf.
Dit is het antwoord op je vraag waar een priemgetal aan moet voldoen.
Hoe je ze moet vinden is een andere vraag, die wordt door de andere beantwoorders beantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik al in mijn vraagomschrijving opgenomen en ik zoek dus aanvullende informatie en meer kenmerken (als die er zijn)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry