Stel dat het getal pi exact bepaald wordt,ver achter de komma,heeft dit dan ergens een positieve invloed op?

Wat zou de wetenschap er mee opschieten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Als pi exact bepaald zou worden, heeft dat een (positieve?) invloed op de wiskunde. Er wordt nu aangenomen, zoals mh75 al terecht opmerkt, dat pi een irrationeel getal is. Als nu dus blijkt dat het getal pi exact bepaald wordt, klopt die theorie niet meer. Dat betekent dat wiskundigen eens stevig moeten ga nadenken over wat er nog meer niet klopt binnen de wiskunde. De positieve invloed is dat de wetenschap weer een stukje vooruit geholpen kan worden door nieuwe inzichten.

Toch zou ik niet proberen om pi exact te bepalen. Zoals de overige antwoorden ook al aangeven, gaat je dat niet lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, de mensen die zich bezighouden met het vinden van de volgende cijfers achter de komma van het getal pi kunnen zich dan met nuttiger zaken bezig gaan houden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Momenteel wordt ook niet hard meer gezocht naar nog meer decimalen. Pi is inmiddels zo nauwkeurig bekend dat bij een cirkel ter grote van het bekende universum de afwijking in te berekening ten gevolge van de onnauwkeurigheid in Pi minder is dan de diameter van een waterstof atoom.
Ik heb het idee dat het vinden van het exacte getal pi meer een prestige-object is dan dat we er wat mee opschieten.
Aan de andere kant is geen wetenschapper dag en nacht bezig met het vinden van weer een extra getal achter de komma. Dit wordt gedaan door computers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe ver je ook achter de komma komt, het getal zelf zal nooit bepaald worden. Er zijn altijd weer meer cijfers achter de komma. Erg frustrerend :)
13 jaar geleden
dit is nooit te bepalen. met een berekening naar pi:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men kan aantonen dat pi zeker weten irrationaal (http://nl.wikipedia.org/wiki/Irrationaal_getal) is.

Voor de engineering zal het zeker niet uitmaken omdat men typisch met toleranties van millimeters tot micrometers werkt. Dan volstaat 22/7 als benadering van pi. In sommige gevallen zelfs alleen maar 3. Het ligt aan de toepassing.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ja, pi is ook transcendent. Volgens wikipedia was dit al in 1882 bewezen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Transcendent_getal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gebeurt niet. Pi is een getal met oneindig veel decimalen