Kan ik terugrekenen naar het hetzelfde beginbedrag met een percentage?

Ik heb als voorbeeld 2 bedragen. 100 en 50.

Ik verhoog deze allebei met 5%

Nu zijn deze 105 en 52,5.

Met welk percentage moet ik nu terugrekenen om weer de beginbedragen te krijgen? ( 100 en 50)

Toegevoegd na 2 minuten:
Het moet met 1 enkel percentage

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (2)

Je moet van 105% weer terug naar 100%.
Dat betekent dat je met 100/105= 95,24% moet terugrekenen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er gaat dan dus 4,76% af.
Reddie
8 jaar geleden
@bordeknor, beter is te vermenigvuldigen met 100/105.
De 95,24% van SimonV is namelijk een afronding van 95,238095238092380952380.....
Ook met 5 %. Als ik je vraag tenminste goed begrijp.
Je telt de basisgetallen op, dan kom je op 150,00
5 % van 100 + 50 = 5 + 2,50 = 7,50 is totaal 157,50
om weer op je basisgetallen uit te komen doe je dus 157,50 / 105 x 100 = 150
dat is dus weer 100 + 50
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik geloof dat je de vraag niet goed begrepen hebt of niet kan rekenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry maar ik heb jouw antwoord niet goed gelezen. Het klopt m.i. wel wat je schrijft.
Min was niet van mij dus een plus.+
paulus811
8 jaar geleden
Je berekening klopt wel, maar het is geen 5% zoals je stelt, maar 5% van 105.
Thecis
8 jaar geleden
@paulus811
Klopt, voor percentage berekeningen moet je dus altijd weer uitgaan van beginsituatie vs eindsituatie. Dus zoals SimonV had berekend moet er geen 5% vanaf, maar ongeveer 4,76%. Dit is overigens een veel gemaakte fout. Rekenkundig klopt het antwoord van nlies niet. Echter wordt de methode die nlies gebruikt wel degelijk heel vaak in de media gebruikt. En afgerond komt het op hetzelfde neer, maar rekenkundig klopt het niet.