Verandert, volgens de kansberekening, de kans op een aanslag als er ergens al een aanslag gebeurd is?

Het is een raar fenomeen: als er ergens een aanslag gepleegd is,komen er massaal veiligheidsmaatregelen uit angst voor nog aanslagen. Een aantal dagen of weken later is dit weggeëbt.
Als je het vanuit kansberekening bekijkt, hoe groot is de kans dan dat er op eenzelfde plaats nog een aanslag gebeurt? Of beter: verandert de kans dat er een aanslag gebeurt, volgens de kansberekening, als er al een aanslag geweest is?

8 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K
Amadea
8 jaar geleden
Nee. Want hier is sprake van moedwil. Alleen bij toevallig gebeurde ongelukken heeft het invloed op de kansberekening.
crispy
8 jaar geleden
@Amadea Dus de kans verandert volgens jou als er bij toeval ongelukken gebeuren op een bepaalde plaats? Geloof ik niets van, als het volledig bij toeval gebeurt dan is er gewoon een bepaalde kans, die verandert niet omdat het al een keer op die plaats is gebeurd.
Amadea
8 jaar geleden
Invloed hebben op de kansberekening is iets anders dan het veranderen van de kans op herhaling.
Cryofiel
8 jaar geleden
De kans verandert juist NIET als het om toeval gaat. Bij moedwil verandert de kans juist WEL.
ronron1212
8 jaar geleden
De kans dat er een aanslag komt verandert niet. Juist het onberekenbare van een aanslag en de daders maken het onmogelijk te speken van een kans. Het is moedwillige voorbereiding om te doden.
Cryofiel
8 jaar geleden
En precies dat zorgt ervoor dat de kans verandert. Moedwillige voorbereiding heeft een geheugen. Moedwillige voorbereiding houdt dus rekening met eventuele voorafgaande aanslagen en met de reactie van de autoriteiten op die eerdere aanslagen. Puur toeval heeft juist geen geheugen. Alleen bij puur toeval, dus zonder enige vorm van moedwil, zou de kans op een aanslag gelijk blijven, ongeacht de vraag of er kortgeleden al een aanslag is gepleegd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De kans dat er wederom op hetzelfde
metrostation in België een aanslag wordt gepleegd (de komende tijd) is enorm verminderd in mijn ogen. Waarschijnlijk zijn daar (worden daar) allerlei veiligheidsmaatregelen genomen/zijn mensen alerter. De kans dat de terroristen niet zullen slagen is iets verhoogd daar, en dat zullen ze zelf ook begrijpen. Ze pakken daarom veel liever een andere plek de volgende keer (zo zou ik beredeneren). Ook andere terroristen dan die van IS zullen die plek even mijden (of er nooit opkomen om nou per se Maalbeek wederom te nemen). Ze kunnen nu veel beter een land nemen waar men het niet "verwacht" bij wijze van. Zie het als een huisinbraak. De dag daarna zullen de meeste mensen betere sloten nemen en de boel beter in de gaten houden/ramen dichthouden. De dieven zetten liever in op de volgende niks vermoedende slachtoffers. Je kan het idd niet uitdrukken in harde getallen, maar wel in hogere/lager kans. Dit verhaal zou heel anders liggen als we een ander patroon zouden zien bij terroristen, als we zouden zien dat ze steeds dezelfde plek zouden pakken. Als er DAN eenmaal 1 aanslag is geweest zal de kans enorm toenemen.
https://en.wikipedia.org/wiki/1993_World_Trade_Center_bombing Maar Metrostation Maalbeek heeft die status niet. Het is een vrij willekeurige plek waar veel mensen komen, en waar er nog duizenden van zijn.
Brussels Airport ligt weer anders, daarvan zal de kans momenteel lager liggen, maar dat zal na bepaalde tijd toch weer lonken. De kans dat daar ooit weer een aanslag wordt gepleegd ligt weer veel hoger dan Maalbeek.

Kansberekening kan je er amper op toe passen, maar de kansen veranderen juist steeds.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De afname van de kans geldt m.i. de eerste weken/maanden na een aanslag, waarin inderdaad de beveiliging wordt opgeschroefd. Maar daarna? De toegenomen beveiliging verdwijnt vanzelf weer als het rustiger wordt.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat m.n. deze locaties 'aantrekkelijk' blijven voor terroristen om een nieuwe aanslag te plegen. Het is een internationaal punt, publiciteit verzekerd, angst idem. Wat de kans sec betreft: uiteraard is de kans kleiner dat ergens twee keer een aanslag gepleegd wordt dan een keer. Vanwege het simpele feit dat wanneer ergens één aanslag gepleegd is, de tweede nog niet gepleegd is.
Maar ALS ergens een aanslag gepleegd wordt, dan geldt m.i. dat de kans op een tweede aanslag (vrijwel) hetzelfde is als de eerste, uitgaande van de omstandigheden in de eerste alinea beschreven.

Antwoorden (3)

Ja, die kans verandert. Er is op dat moment ervaring over een dergelijke aanslag, het is bekend wat er goed is gegaan en wat er fout is gegaan, hoe er meer of minder slachtoffers zijn gevallen. Daar kan lering uit getrokken worden, zowel door de beveiligende partij als door de terroristen.
En omdat er nieuwe omstandigheden zijn is de kans anders.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien dat na een aanslag de beveiliging wordt opgeschroefd, maar dat is doorgaans een kwestie van tijd. Na een bepaalde periode zwakt dat af en wordt de kans weer ongeveer even groot als ervoor.
Ja, alleen al het feit dat er minder potentiële aanslagplegers over zijn doet de kans afnemen met een (zeer) klein percentage.

Toegevoegd na 2 minuten:
Excuseer, ik ging uit van zelfmoordaanslagen. Bovenstaande geldt natuurlijk niet als het niet om een zelfmoordaanslag gaat en de dader nog niet is gepakt :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
het maakt niet uit welke aanslagen, ik had het zowel over zelfmoordaanslagen als over andere.
Nee. Er zijn aanslagen geweest in de Verenigde Staten (Twin Towers), Frankrijk ("Charlie") en Belgie (metro/luchthaven). Maar dat wil niet zeggen dat de kans op een nieuwe aanslag elders daarmee kleiner is geworden. Tijdelijk, nu in Belgie, wel, door verregaande beveiligingsmaatregelen.

Tegen een leger kun je je verdedigen, tegen "ongeleide projectielen" als dit soort terroristen niet. Die blijven steeds opnieuw de kop opsteken, net als onkruid.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag was of dit volgens de kansberekening mogelijk was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op dezelfde plek.
Computoon
8 jaar geleden
Een terrorist redeneert niet: 'hier ben ik al eens geweest dus hier kom ik niet meer terug'. Hij zal proberen zoveel mogelijk schade te berokkenen dus zijn voorkeur zal uit blijven gaan naar plaatsen met grote massa's mensen. Dus luchthavens en stationscomplexen maken een grote kans.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kansberekening bij kans op recidive hangt samen met allerlei variabelen, natuurlijk veranderen deze variabelen (zij het in een zeer klein percentage) na een aanslag. Of de kans nu meer of minder wordt, het blijft niet zoals het was. Scenario 1: Een zelfmoordterrorist blaast zich op. Er is 1 terrorist minder, dus procentueel op een totaal van bijv. 100 terroristen wereldwijs is de kans globaal gezien met 1% afgenomen. Scenario 2: Een terrorist schiet om zich heen en wordt opgepakt. Hij verdwijnt voor 20 jaar in de cel. De kans dat hij een nieuwe aanslag pleegt is, tenzij hij ontsnapt, nul. Bij een totaal van bijv. 100 terroristen is de kans nu 1% minder. Scenario 3: Een terrorist schiet om zich heen en ontvlucht. De beveiliging wordt ter plekke opgeschroefd en het wordt lastiger om op die plek een nieuwe aanslag te plegen. Hij zal er dus eerder voor kiezen om zijn aanslag elders te plegen. Ook hier is de kans dat hij op DEZELFDE plek zijn aanslag zal plegen, kleiner geworden. Dat was de vraag.
crispy
8 jaar geleden
@Kornikov: precies, dat is waar het volgens de vraagstelling om gaat.
liveisgreat
8 jaar geleden
dankjewel @Kornikov. vermits je een reactie gaf en geen antwoord, kan ik je geen "punten" uitdelen, maar je uitleg houdt steek.