Kansberekenen: Als je een proces hebt waarbij er op meerdere plaatsen gemeten wordt op hoe groot de kans is op fouten, hoe voeg je die samen?

Het gaat om een proces waarbij een bepaald product dus meerdere stappen moet verlopen. Bij elke stap is er een kans op fouten, die foutmarges zijn nu bekend, alleen weet ik niet meer hoe ik deze cijfers bij elkaar kan voegen om een uitspraak te doen over hoe groot de kans in totaal is dat een product fouten zou laten zien.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde
1.6K

Antwoorden (1)

Om te weten wat de totale fout is, heb je inderdaad de kansen nodig van de individuele stappen.
Om de kans op een fout te berekenen, heb je ook het aantal mogelijkheden nodig. Het kan fout gaan in stap 1, en stap 2 en 3 gaan goed. Het kan fout gaan in stap 2 en 3, etc...

Gemakkelijker is om te berekenen wat de kans is dat het GOED gaat. Van de individuele stappen is de kans dat het fout gaat bijvoorbeeld 10%. De kans dat het goed gaat is dan dus 1- de kans dat het mis gaat = 100% - 10%= 90% kans dat het goed gaat.

Stel je hebt drie stappen in je proces
Foutkans stap 1 = 10% --> Kans op goed = 90%
Foutkans stap 2 = 20% --> Kans op goed = 80%
Foutkans stap 3 = 5% --> Kans op goed = 95%

De kans dat alles goed gaat, dan moet je de kansen vermenigvuldigen, is dan 0.9 * 0.8 * 0.95 = 0.684 oftewel 68.4%

Pas dit aan voor je eigen proces en je hebt je antwoord. Deze berekening houd geen rekening met foutmarges en betrouwbaarheidsintervallen overigens. Is wellicht ook niet nodig.

Toegevoegd na 1 minuut:
kleine toevoeging.
De 68.4% is de kans dat het goed gaat. Kans dat het fout gaat is dan natuurlijk 100 - 68.4 = 31.6%
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
@13200
Graag gedaan, was toevallig net online