Wie maakt de meeste kans om te winnen bij getal onder de 10?

De situatie luidt als volgt: er wordt iets verloot onder 3 deelnemers. Omstebeurt noemen de 3 een getal onder de 10. Een eerdergenoemd getal mag je niet noemen, en er wordt pas gezegd of het getal wel of niet genoemd is als alledrie de deelnemers een getal hebben genoemd. Is er een verschil tussen de winkansen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde
8.4K

Antwoorden (3)

Persoon 1 heeft de meeste kans om te winnen. Hij heeft een kans van 1:10 om het juiste getal te raden.

Persoon 2 heeft dezelfde kans om het juiste getal te raden, maar heeft ook het risico dat het getal al is genoemd door persoon 1.

Persoon 3 heeft dezelfde kans om het juiste getal te raden, maar heeft ook het risico dat het getal al is genoemd door persoon 1 en/of 2.

Toegevoegd na 34 minuten:
Mijn antwoord gaat uit van de zin "Een eerdergenoemd getal mag je niet noemen, en er wordt pas gezegd of het getal wel of niet genoemd is als alledrie de deelnemers een getal hebben genoemd."

Hieruit begreep ik dat je pas achteraf hoort of jouw getal al door een andere deelnemer genoemd is.

Maar er zou ook bedoeld kunnen worden dat je pas achteraf hoort dat het getal door iemand goed is geraden. In dat geval klopt mijn antwoord uiteraard niet.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Persoon 2 heeft het geluk dat persoon 1 al een waarschijnlijk onjuist getal heeft weghaald. Dat maakt het voor persoon 2 makkelijker voor persoon 3 geldt dat nog meer. Dat maakt het gelijk. Als je 1000 keer dit spelletje speelt zal degene die steeds als eerste mag kiezen niet meer winnen dan de anderen, althans niet statisch significant.
bamibal
8 jaar geleden
Ze horen pas achteraf of het gekozen getal al genoemd was. Ze kunnen dus alledrie hetzelfde getal noemen, maar de eerste die het noemt wint.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee dan heb je de beschrijving niet goed gelezen. Ook wordt niet gezegd dat de alleen de eerste dan zou winnen. Er wordt gezegd of het WINNENDE getal genoemd is na het spel. De deelnemers noemen de getallen hardop op. De vraag is ietwat onduidelijk maar lees hem nog maar.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Nee, want in de vraag staat "Een eerdergenoemd getal mag je niet noemen,".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
en er wordt pas gezegd of het getal wel of niet genoemd het getal = het winnende getal
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijder je antwoord even niet. Verandert dit de uitkomst kierke?
bamibal
8 jaar geleden
"Een eerdergenoemd getal mag je niet noemen, en er wordt pas gezegd of het getal wel of niet genoemd is als alledrie de deelnemers een getal hebben genoemd." Dat is dan wel krom taalgebruik, want letterlijk staat er dat je pas achteraf hoort of je je getal had mogen noemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik moest er ook drie keer over doen voor dat ik het snoopte.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik snap de verwarring niet. Met "een getal onder de 10" wordt, neem ik aan, een geheel getal groter dan 0 en kleiner dan 10 genoemd. Dat zijn dus negen getallen. Persoon 1 noemt een getal, zeg 4. Persoon 2 noemt nu ook een getal. Hij mag alles noemen behalve 4, want de 4 is al genoemd door persoon 1. Stel dat persoon 2 het getal 7 noemt. Persoon 3 noemt nu ook een getal, Hij mag alles noemen behalve 4 en 7. Stel dat hij 6 noemt. Nu zijn de getallen 4, 7 en 6 genoemd. De spelleider zegt nu of het winnende getal wel of niet is genoemd. Is het wel genoemd, dan krijgt de persoon die dat getal noemde de prijs. Is het niet genoemd, dan is de situatie onduidelijk. Wint er dan niemand? Volgt dan een tweede ronde met een nieuw door de spelleider bedacht getal? Volgt er een tweede ronde met hetzelfde door de spelleider bedachte getal?
kierkegaard47
8 jaar geleden
@bamibal, Als "jouw lezing" klopt, dan heb je natuurlijk gelijk met je antwoord.
Overigens vind ik die interpretatie wel wat minder waarschijnlijk dan zoals ik, mrTomaat en Cryofiel hem blijkbaar opvatten. Maar ik moet erbij zeggen dat die laatste lezing meer lijkt op raadspelletjes zoals ik die vroeger als kind echt speelde, en dat kan natuurlijk mijn blik beïnvloed hebben. Een min heb ik voor zover ik me kan herinneren nog nooit uitgedeeld op GV (en ook nu niet), dus daarvoor kan ik je helaas geen excuses aanbieden ...
Nee, ze hebben alle drie een kans van 10%.

Persoon 1 heeft een kans van 1 op 10 om het juiste getal te raden, dat is simpel genoeg.

Voor persoon 2 geldt dat hij 10% kans heeft om sowieso niet meer het juiste getal te kunnen raden (als 1 al goed geraden heeft), en 90% kans dat hij het juiste getal nog wèl kan raden (als 1 het fout had). In dat laatste geval heeft hij _binnen die 90%_ een kans van 1 op 9 om het goed te raden, want er zijn nu nog maar 9 getallen 'over' waaruit hij kan kiezen. Kortom, zijn kans om het getal goed te raden zijn 90% * "1 op 9"= 0.9 * 1/9 = 0.9/9 =0.1, dus nog steeds 10%.

De kans dat persoon 1 en 2 beide niet juist raden, is 9 /10 (persoon 1 raadt niet juist) * 8/9 (persoon 2 raadt ook niet juist), en binnen die kansruimte van 9/10 * 8/9 heeft persoon 3 dan nog een kans van 1 op 8 om juist te raden.

Met andere woorden, de kans van persoon 3 is 9/10 * 8/9 * 1 /8 = 9*8*1 / 10* 9* 8 = 1/10, dus ook persoon 3 heeft nog altijd een uiteindelijke kans van 10% op het juiste antwoord.

De truc zit hem hier in het feit dat je met 'voorwaardelijke kansen' moet rekenen, en dat die factoren precies tegen elkaar wegvallen. Intuïtief gezegd kan je zeggen dat het feit dat speler 1 vóór speler 2 een getal kiest, speler 2 zowel helpt (hij maakt de keuzeruimte kleiner in het geval 1 het fout heeft) als hindert (speler 1 kan de goede oplossing voor de neus van 2 en 3 'wegkapen'), en deze factoren blijken precies tegen elkaar weg te vallen.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
bamibal
8 jaar geleden
- De deelnemers horen pas achteraf of hun getal al genoemd was. Ze hebben dus alledrie de keuze uit 10 getallen, en dus niet alleen uit de getallen die nog niet genoemd zijn.
In theorie kunnen alle deelnemers dus hetzelfde getal noemen, maar de eerste die het juiste getal noemt, wint.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Voor zover ik de vraagstelling goed begrijp wordt deze mogelijkehid expliciet uitgesloten. Er staat immers "een eerder genoemd getal mag je niet noemen".
bamibal
8 jaar geleden
Als ik het verkeerd begrepen heb, dan excuses voor de min! Maar als ik het letterlijk lees, dan staat er dat je pas achteraf hoort of jouw getal al eerder genoemd was.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik lees die zin als "een eerdergenoemd getal mag je niet noemen" (ofwel: je weet al welke getallen al zijn genoemd) "en er wordt pas gezegd of het [winnende] getal wel of niet genoemd is als alledrie de deelnemers een getal hebben genoemd".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@cryo zo lees ik hem ook. Maar je kan lezen dat het getal het/een eerdergenoemde getal is en dat zou duiden op "geheim noemen" van de getallen.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Klopt, maar dan krijg je merkwaardige spelregels. Dan zou het dus betekenen dat spelers hun getal in stilte doorgeven, en dat mijn keuze 5 "ongeldig" is als iemand het al eerder heeft genoemd, maar dat krijg ik niet te horen tot na afloop Zou dat het geval zijn dan heeft speler 1 een kans van 10%. Speler 2 heeft geen verdere informatie, dus kan 10 getallen noemen.
Maar er is een kans van 10% dat speler 1 het juiste getal al voor zijn voeten weggekaapt heeft. Dus heeft speler 2 een winkans van 0.9 * 0.1 + 0.1 * 0 = 0.09 = 9%. (uitleg: speler 1 heeft 90% kans het fout te hebben, in welk geval speler 2 weer 10% kans heeft het goed te raden). Er is 10% kans dat speler 1 het goed heeft in welk geval speler 2 geen enkele kans meer heeft, want hij mag een eerder genoemd getal niet noemen. Voor speler 3 geldt dan: 0.9 * 0.9 * 0.1 + 0.1 * 0 + 0.9 * 0.1 * 0 = 0.081 = 8.1 % kans.
(1 en 2 fout, 3 10% kans) + (1 goed, 2 en 3 geen kans) + (2 goed, 3 geen kans) Dit is even een vluchtige berekening, ik hoop dat ik hier geen redeneerfouten heb gemaakt
bamibal
8 jaar geleden
@kierkegaard47: zo had ik het inderdaad begrepen. En de merkwaardige spelregels zouden er dan niet zijn voor het fictieve spel, maar enkel voor de kansberekening.
bamibal
8 jaar geleden
Maar taalkundig klopt de vraag dan niet. Omdat er niet "het winnende getal" maar "het getal" staat, wordt hiermee verwezen naar "een eerdergenoemd getal", omdat dit in dezelfde zin staat.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik ga dan ook uit van één van de gebruikelijke manieren om dit spelletje te spelen, niet van wat er puur taalkundig gezien staat.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Als het zo bedoeld is ("het getal"= een getal genoemd door een speler), vind ik de formulering nog steeds bepaald, euh, suboptimaal. Ik zie drie mogelijke uitleggingen voor "het getal" 1. één van de getallen genoemd door een eerdere speler
2. het getal dat de speler zelf genoemd heeft
3. het te raden getal 1. kan in mijn ogen eigenlijk al niet omdat er dan meervoud had moeten staan, of "één van de getallen" 2. is een mogelijkheid, maar dàn had er dus eigenlijk weer moeten staan: "Een eerdergenoemd getal mag je niet noemen, en er wordt pas gezegd of het getal wel of niet AL EERDER genoemd is als alledrie de deelnemers een getal hebben genoemd." omdat anders de zin een tautologie oplevert ("ja ik weet ook wel dat 3 genoemd is want dat heb ik zelf gezegd!'). Kortom beide uitleggen vind ik niet bepaald bevredigend, dus kan ik dan net zo goed voor de derde uitleg kiezen ("het getal" = "het te raden getal")
Ik heb in een wetenschappelijk tijdschrift gelezen, dat sommige getallen vaker voorkomen dan andere.
Zo komen het cijfer een en negen vaak voor maar het getal acht veel minder dan je statistisch zou verwachten.
Wat ik nu schrijf lijkt bizar.
Volgens bovenstaande zou nummer acht minder kans hebben dan nummer een of negen of andere getallen.
Het is zelfs zo dat -wanneer het getal ach bv. in een belastingopgave opvallend vaak voor komt dan andere getallen- dit een aanwijzing kan vormen om op fraude te checken.
Toen ik dat las , dacht ik: maar als ik iets omreken naar een andere eenheid, dan zou dat wellicht NIET opgaan.
Helaas (b)lijkt het verhaal rond het getal (of nummer) acht ook dan significant minder vaak voor te komen.
Misschien dat een van de andere GVers zich dit artikel weet te herinneren, het was GEEN een Aprilgrap.
Als je dus een nummer mag kiezen laat acht dan rusten, alhoewel je dan een self forfilling prophety aan het creeren denkt.
Misschien dat je me met een min afschiet eerst eens op onderzoek wilt gaan, ik meen wat ik schrijf serieus gelezen te hebben en het staat me bij omdat het me zo bizar lijkt.
Misschien kan een wiskundig expert die hiermee bekent is, er iets over schrijven.
Omdat het om tien nummers gaat dan zou immers bovenstaande bij veelvuldig testen , naar boven moeten komen.
Het verschil tussen het voorkomen van het getal acht tov andere getallen is zelfs in percentages behoorlijk hoog, ik heb het dus niet over promilles maar over tientallen procenten tov een en negen.

Toegevoegd na 16 uur:
Zie reacties, erg leerzame aanvulling van mede GVers!