Hoe spreek je decimalen uit?

Bijvoorbeeld het getal 5,3248. Spreek je dat uit als ''vijf komma drie twee vier acht'' of als ''vijf komma tweeëndertighonderdachtenveertig''?

Ik dacht het tweede, maar dan zeg je dus 6,343895984372 als ''zes komma driehonderddrieënveertig miljard, achthonderdvijfennegentig miljoen, negenhonderdvierentachtig duizend en driehonderdtweeënzeventig. Klopt dat? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde
9.1K

Het beste antwoord

Als het goed is, heb je geleerd, dat je 1,2 uitspreekt als een en twee-tiende.
2,34 spreek je uit als twee en vierendertig-honderdste.
5,3248 spreek je dan officieel uit als:
vijf en drieduizendtweehonderdachtenveertig-tienduizendste.
6,343895984372 wordt dan:
zes en driehonderddrieëneveertigmiljard-achthonderdvijfennegentigmiljoen-
negenhondervierentachtigduizend-driehonderdtweeënzeventig biljoenste.
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ja, dat zou helemaal officieel wel eens juist kunnen zijn. Ik ken alleen niemand die het ook echt consequent doet. Het is te omslachtig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is inderdaad erg lastig als je de Pi uit wilt spreken.

Andere antwoorden (1)

De uitspraak is vijf en tweeendertighonderdachtenveertig tienduizendste.
Eerst het gehele en dan de breuk zoals 5 en drievierde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je officieel gezien gelijk, Alleen ken ik eigenlijk niemand die het in de praktijk ook echt doet. Zou zou ik in ieder geval n de praktijk toch "vijf komma drie twee vier acht" zeggen. Veel simpeler, korter, en minder kans op verwarring.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal korrect in de praktijk noem je de getallen op van links naar rechts vaak zelfs het gehele deel om te zorgen dat het getal door de ander zonder fouten kan worden overgenomen.
Dit is wat anders dan het getal uitspreken.
kierkegaard47
8 jaar geleden
ik denk dat ik in de alledaagse praktijk 0,17 nog wel verwoord als "nul komma zeventien" (dus zonder honderdsten) en 0,171 _misschien_ nog als "nul komma honderdéénenzeventig" (dus zonder "duizendsten") maar daarna houdt het echt op, ik ga niet met tienduizenden werken, dan stap ik over op cijfer-voor-cijfer. Hoe spreek je dan een oneindige decimale reeksontwikkeling als 1/7 = 0, 142857 142857 142857 uit ? (anders dan "één zevende" bedoel ik dan natuurlijk) Ikzelf ben dan geneigd te zeggen "nul komma één vier twee acht vijf zeven repeterend" Zou dat dan ook iets als "nul en honderd tweeënveertig duizend achthonderd zevenenvijftig miljoensten repeterend" worden ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee dat denk ik niet, dit soort getallen functioneren niet in het taalkundig domein. Je gebruik dit soort getallen in een wetenschappelijke omgeving en dan representeren ze een wiskundige taal die voor ingewijden duidelijk moeten zijn.
1/7 is wiskundig eenduidig maar aangezien je dit niet kunt uitdrukken in een decimaal getal is elke poging dit decimaal uit te spreken gedoemd te mislukken.
Als je zoals jij wilt zeggen "nul komma één vier twee acht vijf zeven repeterend" dan weet je als wiskundige dat dit alleen een benadering is van 1/7 en er nooit gelijk aan zal zijn.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ja, ik denk dat je daar gelijk in hebt, ik kom natuurlijk vaker dan 'gemiddeld' dit soort getallen tegen waar de officiele regels zich eigenlijk geen raad meer mee weten... waardoor ik inderdaad maar mijn eigen regels ga volgen.
Antoni
8 jaar geleden
Gerardkh, tweeëndertig... (dus met een trema) is de juiste schrijfwijze.