Hoe bereken ik een cm3 prijs van een gegeven m3?

Hallo,

Ik wil een prijs per cm3 berekenen bij een gegeven m3 prijs.

1m3 = 1.000.000cm3
1m3= 2650 euro (gegeven)

Mijn berekenening: 2650/1.000.000=0,00265
1cm3=0,00265
Als ik dit dan keer 100(stuks) doe dan kom ik uit op een prijs van 0,265euro.
Een meter hout van 1 cm dik en 1cm breed kan geen 30cent zijn...

Ergens gaat het fout, maar waar?

Het gaat om een houtsoort, welke maakt niet echt uit maar ik weet dat zo'n latje Wenge (want daar hoort deze m3 prijs bij) niet voor 30 cent te koop is.

Ik word graag verder geholpen:)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
3K

Het beste antwoord

Je berekening klopt, je beredenering echter niet. Je kan er niet zo maar van uit gaan dat de m3 prijs rechtstreeks toepasbaar is op de cm3 prijs.

In theorie heb je dus een kloppende berekening, maar in de praktijk ligt dit dus anders vanwege de hogere kosten van kleine latjes, quantumkorting en alle andere zaken die van toepassing zijn op de prijs van een product.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geeft antwoord op de vraag of de berekening klopt. Daarnaast beargumenteert de reageerder waarom de m3 prijs niet toepasbaar (kan) zijn op de cm3 prijs.

Andere antwoorden (1)

Bij het verzagen van grotere stukken hout gaat materiaal verloren, bovendien kost het zagen ook energie en arbeidskosten. Daarom kun je voor kleinere stukken hout niet jouw simpele rekensom gebruiken. Het zal lastig zijn om alle kostenfactoren mee te betrekken, zo zal het bijvoorbeeld verschillen of het hout bewerkt wordt in het land van herkomst of bij de plaatselijke houtleverancier bij jou om de hoek.