Hallo, ik vroeg me af hoe je een som oplost waar je twee cosinussen aan elkaar gelijk stelt?

Kan je dan de cosinussen aan beide kanten gewoon weg laten zodat je alleen de functies binnen de cosinussen overhoudt en die aan elkaar gelijk stelt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat is te simpel gedacht..
Dan heb je een oplossing, maar er kunnen ook andere oplossingen zijn, en ook speelt de periodiciteit van de functie een rol.
Reddie
9 jaar geleden
Geef eens een voorbeeld.

Antwoorden (1)

Als gegeven is dat cos a = cos b, dan kun je daaruit afleiden dat a = b (mod 2π) of a = -b (mod 2π). Anders gezegd: a = ±b +2nπ, met n een geheel getal. Er zijn dus vele (oneindig veel) oplossingen, waarvan a = b er één is.
WimNobel
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus.