hoe bereken/bepaal je de richtingsvector van de middelloodlijn van een vector?

Bijvoorbeeld de vector (-5;3)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
3.7K

Antwoorden (1)

Een vector loodrecht op vector (x,y) is de vector (y,-x)
Van twee vectoren loodrecht op elkaar in het inprodukt gelijk aan nul.
Voor bovenstaande vectoren is het inprodukt xy+(-yx) = xy-xy = 0
De vector loodrecht op (-5,3) wordt dan (3,5) of (-3,-5)
Er bestaat niet echt een middelloodlijnvector, of je moet er een soort vergelijking van maken.
Een soort rechte lijn wordt dan: v = v0 + a*v1 met v, v0 en v1 vectoren.
Reddie