Hoe bereken je het aantal mogelijkheden voor 8 personen die aan een ronde tafel gaan zitten?

Misschien een beetje een domme vraag, maar weet het antwoord niet... Het is in ieder geval niet 8 faculteit.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
6.7K

Antwoorden (2)

Het hangt er vanaf wat je precies als verschillende mogelijkheden ziet.

Gaat het je om het ‘stoelnummer’ waarop iedereen zit, dan zou het antwoord wel 8! (8 faculteit) zijn, volgens de standaardredenering : 8 mogelijkheden voor de eerste persoon om te gaan zitten, nog 7 voor de tweede, enz enz enz.

Maar ik ga er hier vanuit dat als iedereen één stoel naar bv. rechts opschuift, dit voor jou nog steeds dezelfde rangschikking is.

Wat is het aantal manieren waarop mensen dan in één en dezelfde rangschikking kunnen zitten ?

Dat zijn er 8.

Want als iedereen één stoel (bv naar rechts) opschuift, heb je een mogelijkheid die in de ‘standaardberekening’ die tot 8! leidt, als andere tafelschikking wordt geteld, maar die wij als dezelfde schikking als de eerste zien. Schuift iedereen nógmaals een stoel op, dan heb je dus de derde mogelijkheid die we als dezelfde schikking zien. En zo kan je dit 8 keer doen, want de negende keer zit iedereen weer op de stoel waar hij /zij begon.

En dit geldt voor iedere mogelijke schikking: acht variaties die eigenlijk niet uitmaken.

Dus zou het aantal mogelijkheden dan zijn : 8! / 8 = 7! (ofwel 7 faculteit).
kierkegaard47
9 jaar geleden
kierkegaard47
9 jaar geleden
Overigens, als je bv ook alle 'gespiegelde' mogelijkheden als één en dezelfde schikking zou willen tellen (de persoon links van mij komt nu rechts van mij te zitten, en omgekeerd, de persoon 2 posities links van mij komt 2 posities rechts van mij te zitten en omgekeerd, enz enz.), dan zou je dat resultaat nog eens door 2 kunnen delen..... het hangt er kortom maar vanaf wàt je precies als dezelfde tafelschikking wilt zien ...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeer juist (een plus), de vraag geeft wel ongeveer aan wat de vraagsteller wil weten, maar niet exact... en er zijn idd wel erg veel mogelijkheden
Kansberekening:

Op de vraag op hoeveel verschillende manieren n (een willekeurig aantal) "dingen" gerangschikt kunnen worden is het antwoord 1x2x3x4x ... x n-1 x n. In de wiskunde noemen we dit de faculteit van een getal en schrijven we dat door achter het getal een uitroepteken (!) te zetten.voorbeeld voor 3, 4, 5 en 8 personen.

- 3! → 6 = 1x2x3
- 4! → 24 = 1x2x3x4
- 5! → 120 = 1x2x3x4x5

-> 8! = 1x2x3x4x5x6x7x8 = 40.320
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag is zodanig gesteld dat ik jouw antwoord prima vind; dus een plus van mij. Kierkegaard heeft alleen een extra mogelijkheid voor de interpretatie genoemd maar dat maakt jouw antwoord niet onjuist!