Hoe bereken ik de oppervlakte van een/dit figuur met obstakels?

Als voorbeeld de plattegrond van een huis: http://www.selekthuis.nl/sites/default/files/imagecache/woning-kenmerken/schets-henk.jpg

Stel ik wil van dit plaatje de oppervlakte van de woonkamer uitrekenen zonder de ruimte van de hal mee te nemen en de vierhoeken met het kruis erdoorheen (obstakel (misschien wat onhandig geformuleerd)), hoe doe ik dan dan?

En hoe kan ik dat uiteindelijk opschrijven als één simpele lengte keer breedte formule?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
2.6K
Reddie
9 jaar geleden
"één simpele lengte keer breedte formule" gaat natuurlijk nooit lukken. Dat gaat alléén met een rechthoek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom moeilijk doen als het makkelijker kan? Je meet alle ruimtes afzonderlijk en maakt dan de som van de resultaten. Was dit misschien een vraag van op school? of huiswerk?

Antwoorden (2)

Als je het handmatig moet doen is het een kwestie van de ruimte indelen in rechthoeken/vierkanten. Dan lengte x breedte bij elk rechthoek en dan alles bij lekaar optellen. Je kan het digitaal ook makkelijk en precies met SketchUp doen (zie plaatje).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leg het niet zo moeilijk uit
Gewoon de grootste lengte x grootste breedte. Dit is het maximale oppervlak en daar trek je de stukjes die je niet wilt weer vanaf.