Het is even de vraag hoe deze verhoudingstabel precies gelezen moet worden.

Ik zou geneigd zijn hem te lezen als: '(x+1) staat tot (x-5) als 2 staat tot 7'

In dat geval zou je dus de vergelijking krijgen: 2/7 = (x+1)/(x-5)

Die kan je herleiden:
2/7 = (x+1)/(x-5)
2 (x-5)= 7 (x+1)
2x-10 = 7x+7
-17 = 5 x, ofwel
x = - 17/ 5 = - 3.4

Check: deze waarde x= -3.4 invullen in (x+1) en (x-5) en kijken of die verhouding weer op 2/7 uitkomt:

(x+1)/(x-5) = (-3.4+1) / (-3.4 - 5 ) = (-2.4) / (-8.4) = -2.4 * 5 / -8.4 * 5 = -12 / -42= 2/7.

Klopt dus. Natuurlijk is dit wel ervan uitgaande dat ik de verhoudingstabel goed opgevat heb ...
kierkegaard47
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar het is niet wat ik bedoelde. In de berekening die ik moet hebben, hoort het ' 2 staat tot (x-5) als 7 staat tot (x+1)' te zijn (als je dat zo verwoord?). Dus dat als je linksboven en rechtsonder vermenigvuldigt, je hetzelfde krijgt als rechtsboven met linksonder. Het is iets met kruisproducten, verder snap ik het ook niet. Alvast bedankt.
kierkegaard47
9 jaar geleden
" Dus dat als je linksboven en rechtsonder vermenigvuldigt, je hetzelfde krijgt als rechtsboven met linksonder." Als ik dat uitvoer, krijg ik 2* (x-5) = 7 * (x+1) en arriveer je daarmee alsnog op dezelfde oplossing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, heel erg bedankt.