is een diagonaal buiten een figuur ook een diagonaal?

In dit geval gaat het om hoekpunt B-D

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
2.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als dat ding blijft ronddraaien klik er dan op...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En wat zou lijnstuk AD zijn? Ligt voor een deel in de figuur, en voor een deel erbuiten. De vraag is kan dan ook zijn of diagonalen gedefinieerd zijn in alle soorten veelhoeken?

Het beste antwoord

Om met de definitie van de engelse wiki te beginnen (die vind ik iets beter dan die van de Nederlandse) :

"A diagonal is a line joining two nonconsecutive vertices of a polygon or polyhedron. Informally, any sloping line is called diagonal. " (vrij vertaald: een diagonaal is een lijn die twee niet-aangrenzende hoekpunten van een veelvlak of veelhoek verbindt. Informeel wordt elke schuine lijn diagonaal genoemd).

In die 'informele' zin zou je dit dus een diagonaal kunnen noemen, maar dat lijkt me niet de bedoeling van je vraag.

Als het de bedoeling is aan te geven dat B en D hoekpunten zijn van de figuur, en de rode lijn B en D verbindt, dan is het rode lijnstuk een diagonaal van de figuur, maar niet als het een los lijnstuk is (zo is het wel getekend nl, hoewel je tekst anders aangeeft).

Of het lijnstuk BD daarbij 'in' de figuur ligt, maakt niet uit, dat wordt nergens in de definitie van 'diagonaal' geëist. Op http://www.mathopenref.com/polygondiagonal.html wordt zelfs verteld dat het een eigenschap van bepaalde types veelhoeken is (nl concave), dat sommige diagonalen buiten het 'lichaam' liggen.
kierkegaard47
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

nee het is geen diagonaal, een diagonaal is een type lijnstuk tussen twee niet-aangrenzende hoeken van een veelhoek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dus...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@j4ck1nth3b0x
Het is, als je het op de ene manier leest, geen lijnstuk van de figuur en dus is het niets: nee dus.
Zie je het wél als lijnstuk van de figuur dan is het inderdaad wél een diagonaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens het aangehaalde artikel in wikipedia is het een duidelijk ja, 2e alinea, 4e zin.