wat is het tegenovergestelde van rechtevenredig (bijv in rechtevenredig verband)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
6.2K

Het beste antwoord

Omgekeerd evenredig.

"Evenredigheid is een wiskundig begrip waarmee een bijzonder verband tussen twee grootheden wordt aangeduid. Men onderscheidt:
- recht evenredig
- omgekeerd evenredig"

"Recht evenredig

Twee grootheden zijn recht evenredig als de ene een veelvoud is van de andere. Voor waarden ongelijk aan 0 is dan de verhouding van beide grootheden constant. De grootheden gaan gelijk op."

"Omgekeerd evenredig

Twee grootheden zijn omgekeerd evenredig als hun product constant is en niet nul. Neemt de ene grootheid met een bepaalde factor toe, dan neemt de andere grootheid met diezelfde factor af."

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Evenredigheid
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kwadratisch.
Exponentieel.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat?! Was je helemaal wakker?
Er kunnen allerlei verbanden bestaan tussen twee variabelen. Recht evenredig is een mooi, eenvoudig verband. Kwadratisch, parabolisch, kubisch, exponentieel, logaritmisch, omgekeerd evenredig: allemaal mooie, iets minder eenvoudige verbanden. Zou één daarvan het tegenovergestelde moeten zijn van recht evenredig? Vooral uit taalkundig oogpunt ligt omgekeerd evenredig dan toch nog wel het meest voor de hand.