Hoe werkt een online randomizer, en in hoeverre is dat dus random?

Voor wetenschappelijk onderzoek worden vaak online randomizers gebruikt. Ik kan nergens vinden hoe deze te werk gaan, en in hoeverre deze dus random zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
1.5K
kierkegaard47
9 jaar geleden
Deze info is uit mijn hoofd, kan dus zijn dat het alweer achterhaald is: Vaak met behulp van formules die random resultaten LIJKEN te geven maar dat in werkelijkheid natuurlijk niet doen.... maar wel resultaten die 'mooi' verdeeld zijn over de hele ruimte van mogelijke uitkomsten. Om er dan voor te zorgen dat er iedere keer iets anders uitkomt, wordt er bv. een beginwaarde bepaald aan de hand van de precieze tijd van je computerklok.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je het over het willekeurig indelen van groepen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nee niet over het willekeurig indelen van groepen. ik vraag me af wat de beste methode is om een getal te randomizeren. het lijkt mij praktisch onmogelijk om een getal 100% random te trekken dus wat is daarvoor de meest valide methode?

Het beste antwoord

Een online randomizer is continu (offline) aktief met het genereren van random getallen en geeft het random getal van dat moment wanneer gevraagd door een gebruiker.
Algoritmes zijn niet eenvoudig en enkel in vaklitteratuur terug te vinden. Eenvoudige algoritmes kun je wel terugvinden op het internet.
In hoeverre deze algoritmes random zijn, kan getest worden, bijvoorbeeld met de “Diehard tests”.

En je reactie “ik vraag me af wat de beste methode is om een getal te randomizeren ?”
Hier kan ik geen antwoord op geven. Wie wel ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Kan je een korte uitleg geven van hoe een algoritme dat produceert. Heeft het te maken met Quantum Mechanika en hoe bepaalde golffunctie in elkaar vallen op het moment van aanvragen? Ik heb zelf geen idee hoe dat soort algoritmes werken. Vandaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Korte uitleg kan ik niet geven. Zou het zeker niet beter kunnen uitleggen dan wat je hier vindt :
http://www.random.org/randomness/