Vierkantwortels berekenen is zo oud als de wiskunde zelf. De Babyloniers hadden reeds benaderende methodes voor de berekening van vierkantswortels. Ik zal je een zeer eenvoudige methode geven die je in principe toelaat om dit zelf te berekenen voor een willekeurige precisie.

Stel dat je de vierkantswortel van twee wil kennen tot op twee decimalen achter de komma. Dit is hetzelfde als vragen naar het grootste gehele getal waarvan het kwadraat kleiner is dan 20.000. Dit getal is 141 want het kwadraat van 141 is 19.881 en dat van 142 is 20.164. Een eerste benadering van de vierkantswortel van twee is dus 1,41. Voor dertig cijfers achter de komma moet je dus vertrekken van 2 maal 10 tot de 60ste macht. De benaderende vierkantswortel zal beginnen met 141.. en daar nog 28 cijfers bij. Je kan dit in principe berekenen op papier maar ik zal je dit niet aandoen. De vierkantswortel van twee tot op 80 cijfers na de komma is:

1.41421356237309504880168872420969807856967187537694807317667973799073247846210704
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je even vergeten bent welk kwadraat het dichts bij 20.000 ligt? Of eigenlijk, als je dit nooit geweten hebt? Loop je dan alle getallen af tot je in de buurt zit? *benieuwd*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan ook met een logaritmetafel werken, dat zijn tabellen. Ik weet niet meer hoe het werkte, maar moeilijk was het niet en je antwoord is dan heel snel gevonden.
Wimmie weet het vast wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel precies. dank je

Andere antwoorden (1)

2^(1 / 2) = 1.41421356

Als je geen rekenmachine bij de hand hebt maar wel internet dan kan zelfs google je helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Google is your best friend! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste apparaten die internettiegang bieden zullen toch ook wel over rekenmachinefunctionaliteit beschikken?