Is de statistiek toepasbaar op de likertschaal?

Ik heb onder 2 groepen van ieder ong. 20 man een enquete gehouden met antwoordmogelijkheden via de likertschaal (helemaal oneens t/m helemaal eens). Is het mogelijk de standaarddeviatie hierop los te laten? Zo ja, kan je mij uitleggen hoe ik dat moet doen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
6K

Antwoorden (2)

Standaarddeviatie van wat? Van de gemiddelde score bij elke vraag? Je hebt te maken met een ordinale schaal, en dan heeft optellen en delen (en dus ook middelen) geen betekenis meer. Grappig genoeg betekent dit ook dat een "gemiddeld cijfer" op school bijna altijd (statistisch gezien) onzin is. Je kunt dus (strikt genomen) geen gemiddelde score op elke vraag geven, en dus ook geen standaarddeviatie. Er zijn wel statistische toetsen die met ordinale schalen overweg kunnen, maar een s.d. lijkt me niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag alle statistische toetsen gebruiken die van rangnummers uitgaan, dus ook de Spearmans rangcorrelatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spearmans_rangcorrelatieco%C3%ABffici%C3%ABnt
Dat is precies hetzelfd als Pearson's (die in Excel zit als Correl) maar dan op rangnummers (dus jouw ordinale schaal). Hoop dat dat helpt (dit soort statistiek is niet echt mijn ding; mijn gegevens zitten altijd op hardere meetschalen ;-)).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, en je moet hem dan Spearman's rangcorrelatie noemen (en de antwoorden omzetten naar 1, 2, 3, etc.).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een correlatie heeft alleen zin als je gepaarde waarnemingen hebt. Dus je moet je data gepaard ingeven:
persoon nummer | antw. vraag 1 | antw. vraag 2
etc. Je zou dan CORREL kunnen doen op kolom 2 en 3 om te zien of het antwoord op vraag 1 en vraag 2 een correlatie vertoont. Of je de vragen van 1->5 of 5->1 ranked is om het even, zolang de ranking maar betekenisvol is (wat normaal het geval is bij de likertschaal).
Een standaarddeviatie is eigenlijk alleen betekenisvol wanneer je een bekende verdeling (meestal normaalverdeling) en een interval schaal hebt. Dat heb je in dit geval niet. Ik raad je aan om de Mann-whitneytoets toe te passen. Dat is een zogenaamde nonparametrische toets die geen verdeling aanneemt maar puur kijkt of de twee groepen verschillen (de een lagere of hogere waardes dan de ander). Deze test is bijna even krachtig als zijn parametrische equivalent (de t-test), dus je resultaat zal daadwerkelijk ergens op gebaseerd zijn. Ik heb een website toegevoegd met een calculator waar je de waardes op de Likertschaal (bijvoorbeeld 1 t/m 5) gewoon in kunt vullen voor al je 40 proefpersonen en dan doet de calculator de rest (+grafieken).

Dan is het vooral belangrijk om de p-value te rapporteren. Dat is namelijk de kans om deze resultaten te vinden wanneer de verdelingen exact gelijk aan elkaar zouden zijn. Als de p-value heel klein is (doorgaans wordt p<0.5 als significant gezien) betekent dit dat je groepen waarschijnlijk van elkaar verschillen.