Is het wiskundig mogelijk dat + x + = - kan worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij wel, bv. ( 7 + 8 ) x [ 15 + (-20) ] = -75
Amadea
10 jaar geleden
Daar heb je een mingetal bij gebruikt. Maar het gaat om twee plusgetallen.
Cryofiel
10 jaar geleden
i*i = -1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is wiskundig gezien niet mogelijk maar als je graag wil dat + x + min word kan dit gewoon zo 1x1=-2.
Powergen
10 jaar geleden
@Mikek, sinds wanneer is 1x1=-2?
1x1 is en blijft echt nog steeds 1.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als x staat voor vermenigvuldigen, kan + toch staan voor optellen. En dan kan het wel. De vraag is wat de vraagsteller juist wil weten.
Reddie
10 jaar geleden
@Cryofiel, je komt het dichtst in de buurt. Maar in mijn optiek kun je bij complexe getallen niet meer spreken van plusgetallen en mingetallen.
Thecis
10 jaar geleden
je gaat in een ander getallenstelsel bezig, maar het blijft net zo hard wiskunde. Het is wel als zodanig gedefinieerd. Je kan het er niet mee eens zijn (of er een ander beeld bij hebben), maar als je je complex getal goed kiest, is je complex getal positief en je kwadraat (is immers ook een vermenigvuldiging) negatief. Het is het enige voorbeeld waarin het zo kan zijn.

Het beste antwoord

Met reele getallen is dit inderdaad niet mogelijk.

Echter, met complexe getallen is dit wel mogelijk, maar het ziet er anders uit. Complexe getallen zijn gebaseerd op het imaginaire getal i. "i" is gedefinieerd als i^2 = -1, ofwel i = sqrt (-1) (wat dus met reeele getallen een onmogelijkheid is, de wortel van een negatief getal).

"i" staat dus voor een of ander raar getal dat wel ietwat negatief is, maar eigenlijk ook niet. getallen worden dan ook aangegeven als volgt.
Complex getal = reeel deel + imaginair deel
= 3 + 7i

als je dit met elkaar vermenigvuldigt krijg je:

(3 + 7i)^2 = 9 + 14i + 49 i^2 = 9 + 14i - 49 (want i^2 = -1)
= -40 + 14i

Aangezien in deze reele wereld het imaginaire deel niet kan bestaan, bestaat dit getal niet. Maar het is wel degelijk een negatief getal.

Vor meer info over imaginaire getallen, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Imaginary_number
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het perfecte antwoord, bedankt

Andere antwoorden (2)

Het is wiskundig gezien niet mogelijk maar als je graag wil dat + x + min word kan dit gewoon zo 1x1=-2.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan niet zo maar wat opschrijven.
Nee dat is onmogelijk, het product van twee positieve reële getallen is positief. (bij complexe getallen heb ik geen flauw idee, ik ken daar niets van, maar ik vermoed dat je reële getallen bedoelde)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Juist met complexe getallen kun je aantonen dat het niet kan.
Vermenigvuldigen met -1 betekent een "draaiing" over 180 graden. Vermenigvuldigen met +1 betekent een "draaiing" over 0 graden.