Hoe bereken je de afgeleide van een term (bijv. lnx) tot de macht iets?

Dus ik weet wel dat de afgeleide van lnx = 1/x maar wat als je bijv. (lnx)^4 hebt. Hoe los je dat dan op?

Weet iemand de algemene regel? Iets wat je ook kan toepassen om bijv. de afgeleide van bijv. (3x^2 + 5x)^5 op te lossen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
3.8K

Het beste antwoord

Je kunt de kettingregel gebruiken. Deze zegt:

f(g(x) ) ' = f ' (g(x) * g ' (x)

Ofwel: de afgeleide van een samengestelde functie f(g(x)) is de afgeleide van de 'buitenste' functie f toegepast op de gewone 'binnenste' functie g (dus f '(g (x )) en dat dan nog vermenigvuldigd met de afgeleide van de 'binnenste' functie g (dus g' (x) )

In dit geval zou bijvoorbeeld gelden:

g(x) = ln (x)
f(x) = x ^4

en dus is f ( g ( x )) = (ln (x) ) ^4

De afgeleide zou dan worden (vul f en g in in de kettingregel):

4 * (ln (x) ) ^3 * (1/x)

Net zo krijg je als je de kettingregel toepast op (3x^2 + 5x)^5

f(x) = x^5
g(x) = 3x^2 + 5x

de afgeleide van f(g(x)) wordt dan dus

5 * (3x^2 + 5x) ^4 * (6x + 5) ( en dat kan je nog verder uitwerken en vereenvoudigen).
kierkegaard47
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor het oplossen is idd de kettingregel de meest voor de hand liggende.

Afgeleide van (lnx)^4:

1. f(x)= (lnx)^4 .. opsplitsing in 2 termen u en y..
2. u=lnx en y=u^4 ..afzonderlijke afgeleides berekenen..
3. u'=1/x en u'=4u^3 ..weer samenvoegen..
4. f(x)'= u'*y' ..uitrekenen..
5. 1/x * 4*(lnx)^3

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus de algemene regel is:
u'*y'. Waarbij u en y de opgesplitste term f is.