Mag je bij een vergelijking aan beide kanten van de =teken door een x delen, of krijg je dan minder oplossingen voor x?

Dus stel je hebt:

x^2*e^x + 4x*e^x + 3e^x = 0

Mag je hier dan alle e^x eruitdelen? Ik dacht dat ik ooit had gehoord dat je dat niet mocht doen ofzo, omdat je dan minder oplossingen eruit zou krijgen, maar ik weet het niet zeker, en ik weet ook niet hoe deze som anders opgelost zou kunnen worden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K

Antwoorden (2)

Je mag alle termen aan beide kanten van een vergelijking door dezelfde uitdrukking delen. Alleen moet je dan de mogelijkheid beschouwen dat hetgeen waardoor je deelt zelf 0 is.
In jouw geval zou dat betekenen dat ofwel x^2 + 4x + 3 = 0 ofwel e^x = 0. Echter de laatste vergelijking heeft geen oplossingen, dus kun je in dit geval volstaan met het oplossen van de vierkantsvergelijking.
WimNobel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In feite pas je de enige van de 2 mogelijkheden om vierkantsvergelijkingen op te lossen die hierop toepasbaar is toe en dat is de factor (en geen deling). Zomaar door x delen mag dacht ik ook niet en dat bewijs je zelf ook doordat je dan oplossingen verliest. Jammer dat dat (nog) niet in je antwoord staat. Anders kreeg je ook van mij een +1.
WimNobel
10 jaar geleden
Tsja, dat komt doordat in de vraag stond mag je door een x delen, maar in de toelichting bleek het te gaan om delen door e^x. Als je door x deelt kun je daarmee de oplossing x=0 verliezen, maar dan moet de vergelijking wel door x deelbaar zijn. En dat is de gegeven vergelijking niet.
Het makkelijkste waarbij het nauwelijks fout kan gaan is gewoon in haakjes werken.
x^2*e^x + 4x*e^x +3e^x =0 wordt dan:
e^x * (x^2 + 4x + 3) = 0 wordt vervolgens:
e^x =0 v x^2+4x+3=0 en dat moet wel lukken