Wat is het verschil tussen een fractal en een Mandelbrotverzameling?

Of is er geen verschil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
1.5K

Het beste antwoord

Als je nagaat dat Mandelbrot het woord 'fractal' heeft uitgevonden, dan kun je stellen dat dit hetzelfde is.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Is het niet zo dat een Mandelbrotverzameling één van de vele soorten fractalverzamelingen is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn niet alle fractals ook Mandelbrot-fractals. Is dat één specifieke fractal, of een subgroep van fractals, die gebaseerd is of zijn op een bepaalde wiskundige formule en zijn er ook fractals die niet op die formule gebaseerd zijn.
AWM
14 jaar geleden
In elk geval is een mandelbrotverzameling een fractal. Voor de rest kun je best gelijk hebben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
he, probeer je mij te hypnotiseren, awm?

Andere antwoorden (2)

Volgens mij is een Mandelbrot-fractal een fractal die die kenmerkende vorm erin heeft (een soort hartjesachtige bol met eronder nog een bol). Dus een subcategorie van fractallen zeg maar.
Wat wiskundig gezien het kenmerkende aan de Mandelbrot-fractals is vergeleken met andere fractals weet ik niet (fractals zijn veel te hoge wiskunde voor mij)

Toegevoegd na 13 minuten:
In mijn bron kan je lezen wat het verschil is tussen verschillende soorten fractals, waaronder ook de Mandelbrot set.
Maar dat is wel zware wiskunde hoor, het verschil tussen de Julia set en de Mandelbrot set bijvoorbeeld is:
"The main difference between the Julia set and the Mandelbrot set is the way in which the function is iterated. The Mandelbrot set iterates z=z2+c with z always starting at 0 and varying the c value. The Julia set iterates z=z2+c for a fixed c value and varying z values. In other words, the Mandelbrot set is in the parameter space, or the c-plane, while the Julia set is in the dynamical space, or the z-plane."
Tja.... Maar er staan wel plaatjes bij van hoe die verschillende soorten er uit kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fractals zijn niet enorm wiskundig, het kost alleen wat rekentijd. Het principe is een kleine formule met afhankelijkheden van 2 parameters, dit zijn voor een fractal x en y waardes, de kleur van iedere pixel wordt dus bepaald door de berekening van die kleine formule. De kleur van de pixel is nu afhankelijk hoe snel de uitkomst van de kleine formule een grenswaarde overschrijdt. De vorm van die kleine formule bepaalt de soort fractal mandelbrot julia of anders.