Hoe bereken je de afstand tot de horizon? Heeft de horizo wel een afstand.

Naar aanleiding van een andere vraag, vraag ik me af hoe de horizon wordt berekend. Er wordt gezegd dat de afstand tot de horizon ongeveer 5 km is. Nou heb ik wel een berekening gezien. Als mijn dochter van 1 meter en ik van 1,70 meter op dezelfde plek zouden staan, dan is de afstand tot de horizon voor haar 3,7 km en voor mij 4,8 km. In dat geval heeft de horizon toch geen werkelijke afstand? En dan kan er toch ook niet gezegd worden dat de afstand tot de horizon 5 km is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
7K

Antwoorden (6)

ik denk dat die 5 km als gemiddele voor een volwassen persoon genomen wordt. De horizon is geen vast punt, maar feitelijk het randje van de aarde wat we zien. Dat is dus niet daadwerkelijk een rand, maar door de bolling van de aarde zie je tot dat punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, de afstand tot de horizon is voor elke hoogte verschillend. Hoe je de precieze afstand moet berekenen staat in de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja oke. Maar als er nu twee personen van verschillende lengtes op hetzelfde punt staan, dan krijg je twee verschillende uitkomsten van de afstand tot de horizon. Terwijl de werkelijke afstand van de horizon voor beide personen even ver weg. Dan concludeer ik hier uit dat je geen precieze afstand tot de horizon hebt. Daarnaast is de afstand tot de horizon per plek verschillend. En dan kan er toch niet feitelijk gezegd worden dat de afstand tot de horizon 5 km is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De horizon is ook oneindig, dus natuurlijk heb je geen vaste afstand. De aarde is immers rond. Het is ook niet per plek verschillend maar per hoogte. Heb je dus een lang persoon, dan kan hij verder kijken dan een kleiner persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Per plek c.q hoogte is maar net hoe je dat opvat. Maar goed, het kwartje begint een beetje te vallen. Ik ging er vanuit dat mijn voorbeeld mijn dochter zite wat ik zie. Maar dat is uiteraard niet zo. Je blijft natuurlijk zitten met de bolling van de aarde. En zij ziet op haar hoogte de horizon niet zo zoals ik hem zie op mijn hoogte. Ik ging er teveel van uit dat een ander ziet wat ik ook zie.
Dit ligt aan verschillende factoren. Bij helde weer kan je hoogte (waarop je staat) * radius van de aarde (6371 km) = afstand tot je kan zien.
Ik moet alleen ff voor je zoeken of het in meter of in km is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er gewoon aan over welke horizon men praat op Aarde is die op twee meter hoogte vijf komma acht kilometer. In het universum met het blote oog tig duizend lichtjaar. Met onze krachtigste kijker op dit moment de Hubble nog vele miljoenen lichtjaren verder. Waar het eind weten we op dit moment nog niet, nieuwe kijkers komen er alweer aan.

Toegevoegd na 22 minuten:
Hieronder een scan uit een van de boeken uit mijn bibliotheek over dit onderwerp

Toegevoegd na 23 minuten:
Hieronder een scan uit een van de boeken uit mijn bibliotheek over dit onderwerp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt niet zeggen: ik maak een wandeling naar de horizon. Het vervelende is dan dat je geen centimeter dichterbij komt. De vraag moet zijn: hoe ver kan je maximaal kijken? En dat is met dew beide benen op de grond ongeveer vijf kilometer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De horizon (Grieks: ὁρίζων, begrenzing), ook kim of einder genoemd, is de denkbeeldige lijn tot waar men het aardoppervlak kan zien. Het is de lijn waar het aardoppervlak en de lucht elkaar lijken te raken. De horizon wordt ook wel de kim, de einder of de gezichtseinder genoemd. De zichtbare horizon is afhankelijk van het hoogte van de waarnemer en kan gedacht worden als een cirkel op het aardoppervlak waar de raaklijnen uit het oog van de waarnemer het oppervlak raken.
Zoals hierboven al wordt gesteld gaat het om een denkbeeldige lijn en is de afstand afhankelijk van hoe hoog de waarnemer zich boven het aardoppervlak bevindt. De horizon is dus in feite een begrip van wat de waarnemer ziet en heeft voor iedere waarnemer een afstand.
De afstand tot de horizon bereken je met de stelling van Pythagoras (zie bijgevoegde site wiki) en is voor een gemiddelde persoon 4,7 km.

Voorbeeld Hoogte van de waarnemer h (m)
Afstand tot de horizon d (km)
Ooghoogte 1,75 afstand 4,7
Zolderraam 7,00 afstand 9,4
Domtoren 100 afstand 35,7
Vaalserberg 367 afstand 68,4
Mont Blanc 4.811 afstand 248
Verkeersvliegtuig 10.000 afstand 357