De diagonalen van figuren zijn lijnen die twee hoekpunten met elkaar verbinden. Deze diagonalen vallen binnen het figuur. De rand zelf is geen diagonaal ook al verbind deze wel hoekpunten.
Ik doe er een plaatje bij ter verduidelijking, want dit is anders wat moeilijk te volgen denk ik. Ik heb een plaatje van een vijfhoek en van een vierhoek bijgevoegd.
In de vierhoek zijn er twee diagonalen, namelijk: AC en BD.
In de vijfhoek zijn er 3 diagonalen getekend, namelijk: AC, CE en AD. Maar de vijfhoek heeft meer diagonalen. Ook BE, DB zijn diagonalen.

De diagonalen verbinden dus twee hoekpunten met elkaar, maar horen niet bij het figuur zelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
WimNobel
10 jaar geleden
Diagonalen hoeven niet binnen de figuur te vallen. Zie bijv. deze figuur:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Simple_polygon.png
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oja, niet aan de niet alledaagse figuren gedacht, dankje.
Dan stel ik mijn definitie bij naar: Diagonalen zijn lijnen van hoekpunt naar hoekpunt die niet bij de omtrek van het figuur horen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Begin het te snappen dankjewel!