Hoe wordt ik goed in wiskunde?

Ik ben niet zo goed in wiskunde, maar heb het wel nodig voor mijn studie. Ik ben daarin vast niet de enige. Hoe kan ik zo snel en goed mogelijk 'goed worden' in wiskunde?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
4.5K
Cryofiel
10 jaar geleden
Wat ook helpt is je manier van oefenen aanpassen. Veel mensen die moeite hebben met wiskunde, blijken de stof te willen leren. Maar wiskunde is geen leervak. Wiskunde is een snapvak. Probeer dus niets te leren. Bij wiskunde hoef je maar heeeeeel weinig dingen uit je hoofd te weten. De rest is begrip, je moet het snappen. Dus niet zoals bij geschiedenis, waar wordt gezegd "In 1939 begon de tweede wereldoorlog", en dat is dan zo, dat moet je uit je hoofd leren, van snappen is geen sprake. Wiskunde is anders. Wiskunde is puur snappen. (a+b)(a-b) = a²-b² Niet leren. Snappen. Ik heb deze formule ook niet geleerd. Ik snap hem, en dus verzin ik hem ter plekke opnieuw omdat ik een voorbeeld wil geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryo,
Als je dat in een antwoord had gezet was het zeker een plusje waard.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Eens, wiskunde is vooral een snapvak. Wat niet wegneemt dat het soms toch nog handig is om dingen uit het hoofd te leren. Maar dan wel altijd pas NADAT je de afleiding snapt , en je het in de (reken)praktijk veel en vaak nodig gaat hebben, en de afleiding ervan teveel tijd gaat kosten. Voorbeelden hiervan zijn bv. op basisschoolniveau de vermenigvuldigingstafels, en op middelbare schoolniveau de abc-formule, de afgeleide voor x^n en andere standaardfuncties , trigonometrische formules, enz. . En ook tijdens mijn studie wiskunde heb ik nog wel eens dingen uit het hoofd moeten leren. Maar nooit zonder dat ik eerst de afleiding ervan snapte.
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt, Kierkegaard. Je ziet eigenlijk altijd dat mensen die eerst snappen wat iets betekent, waar het over gaat, en waarom iets zo is en het daarna pas uit hun hoofd leren (om de redenen die jij beschrijft), goed zijn in wiskunde. Mensen die eerst dingen uit hun hoofd leren en hopen dat ze het daarna ooit zullen begrijpen, zijn slecht in wiskunde. De vraag is natuurlijk wat oorzaak is en wat gevolg.
Computoon
10 jaar geleden
De vraag is natuurlijk: hoe leer je wiskunde snappen? Ik weet nog van mijn middelbareschooltijd (lang geleden overigens) dat de leraar allerlei zaken op het bord schreef en als dit 'dit' was dan was 'dat' DUS dat... Die 'dus' zag ik vaak niet. Ik zie hier op Goeie Vraag ook wel eens antwoorden op wiskundeopgaven van de middelbare school voorbij komen en dan denk ik: 'Het zal ongetwijfeld waar zijn, maar kennelijk moet je een bijzondere aanleg hebben om de juistheid ervan te kunnen zien'. Misschien is het hetzelfde als met de Nederlandse werkwoordspelling. Daar zit ook een systeem achter waaraan al jarenlang niets veranderd is. Maar als het inzicht in de zinsstructuur ontbreekt, blijft de juiste werkwoordspelling een kwestie van gissen en missen en krijg je zinnen als 'dat betekend dus dat het antwoord fout is'. Terwijl, als het denkproces consequent zou zijn verlopen, er altijd de juiste spelling uit zou komen. Maar ja, dat inzicht in de structuur kun je niet 'afdwingen' bij leerlingen. Dat landt of dat landt niet. Ook met veel oefenen zal het voor sommigen aanmodderen blijven. Zo is het, denk ik, ook met wiskunde. Je kunt oefenen wat je wilt, maar als het inzicht niet wil landen, blijft het prutsen. Zo kun je ook trainen wat je wilt, maar als een bepaalde aanleg niet aanwezig is, word je geen profvoetballer. Misschien zou het ook helpen als in het wiskundeonderwijs meer werd uitgegaan van praktijkgerichte toepassingen van bepaalde stof in plaats van het enkel aanbieden van taaie abstracte materie.

Het beste antwoord

Hoe kun je ''goed worden'' in wiskunde?

tip 1: Maak altijd alle sommen.

tip 2: Begrijp je de vraag niet, vraag jezelf waarom niet.
- is het inhoudelijk, neem de theorie nog eens door. Als het dan nog niet lukt, vraag om hulp.
- is het de vraagstelling, vraag dan aan je docent of iemand anders om verheldering.

tip 3: Maak stappenplannen voor de sommen.
vb: Ik heb morgen een wiskunde toets en een bepaalde onderdeel vraagt altijd om dingen die ik niet goed begrijp, ik heb standaard een lijst met alle formules klaar liggen om op te schrijven op het kladblaadje om iets makkelijker de som te maken.

tip 4: Wiskunde heeft een gedeelte inzicht. Sommigen hebben deze niet. Probeer dan situaties herkennen.
vb: (x+5)=0 dan is x= -5 , maar (x+6)=3? Dan krijg je x=-3.

tip 5: Sommige personen vinden wiskunde moeilijk omdat de docent te snel gaat qua theorie in de les. Dan kan bijles helpen. Bijles is meestal één-op-één.

tip 6: Wees niet bang om vragen te stellen. Geen vragen stellen terwijl je wel vragen hebt, is dom. De docent is om te helpen.

tip 7: Maak samenvattingen van je leerstof.
vb: Ik ben niet goed in meetkunde, ik heb allerlei samenvattingen gemaakt om meetkunde zo duidelijk mogelijk voor mij te maken.

tip 8: Wil je meer oefeningen doen, dan dat je hebt?
- Vraag iemand in je nabije omgeving om oefeningen voor je te maken.
- Vraag de persoon die je bijles geeft om oefeningen te maken.
- Internet heeft veel oefensites. Het is alleen een kwestie van zoeken.

Hopelijk helpen deze tips je :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door bijles te nemen, Dit kan door een advertentie te zetten, of door een student wiskunde bijles te laten geven. Maar ook je vader, moeder of broer/zus die goed zijn in wiskunde kunnen je hierbij helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door eerst vooral veel tijd te steken in het proberen echt te snappen wat je doet en waarom je iets doet en niet zozeer het in je hoofd stampen van formuletjes.

Bijles kan daarbij helpen, maar dan wel van iemand die goed uit kan leggen en je het liefst ook de dingen eventueel op een andere manier dan dat je op school leert kan laten zien. Dat laatste kan handig zijn om wiskunde beter te begrijpen.

Er zijn heus wel formuletjes die handig zijn om uit je hoofd te leren, maar als je de achtergrond snapt zijn dat er een stuk minder en zal je ook niet zo snel de verkeerde toepassen

En natuurlijk voldoende oefenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je slecht bent in wiskunde word je nooit goed in wiskunde.
Hoogstens kun je je behelpen.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
optimist
Mij hielp het Wiskunde te linken aan Sterrenkunde. En aan Geometrie. Volgens mij krijgen kinderen in Singapore standaard op een beeldende manier les in rekenen. Maar hoe/wat precies ... ik zal hier meteen eens vragen.