Hoe kan je de Sigma berekenen bij grote getallen?

Als je een Sigma teken hebt, met i=1000 erboven en i=1 eronder, hoe kan je dit makkelijk uitrekenen? Ik snap van de sigma helemaal niks en mijn wiskunde boek is hartstikke vaag: niks van te begrijpen!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien zit hier iets bij wat je op weg kan helpen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Sommatie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Somformule_van_Gauss
http://www.megawetenschap.nl/sommatie.html Als je een onderdeel van de wiskunde niet begrijpt, kan het je soms flinke hoofdpijn bezorgen.Het plezier hebben aan wiskunde verdwijnt.
Bij wiskunde is mondelinge uitleg en oplossingen tonen door middel van eenvoudige opgaven onontbeerlijk.
Een probleem uitleggen kan op verschillende manieren. Hoe beter iemand een probleem doorziet, des te meer manieren kent zo iemand dan om het aan een ander begrijpelijk te maken.
Is er niemand in je omgeving die mondelinge tekst en uitleg kan geven op de manier die jij nodig hebt?
Hang bv. een oproepje bij de supermarkt.

Antwoorden (1)

Dat hangt er helemaal vanaf wat je op gaat tellen.

Als de verschillende termen telkens echt verschillend zijn dan is het gewoon een kwestie van werkelijk de optelling uitvoeren. (B.v. het optellen van de inwoners van verschillende steden als we die steden genummerd hebben van 1 t/m n)

Zit er tussen de termen een logisch verband, dan kan je dit soms omschrijven (en dat kan wel eens heel lastig zijn) naar iets wat makkelijker uit te rekenen is.
Bijvoorbeeld: Som{i=1;n; i} = n*(n+1)/2
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kierkegaard47
10 jaar geleden
Inderdaad; plusje. Een sigma-teken is niets meer dan een manier om een optelling van willekeurig veel termen netjes en beknopt op te schrijven. Het hangt er maar helemaal vanaf wàt je optelt, of dat makkelijker kan.