Hoe geef ik een berekening van 0.43 promille?

man 70 kg, 60 % lichaamsvocht.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
2.7K
Poet
10 jaar geleden
0.43 promille van wat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van alcohol in je lichamsvocht.

Antwoorden (1)

Ik ga er vanuit dat het gaat om 60% van het GEWICHT (want bij mannen is gewicht van het vocht normaliter zo'n 60% van het totale lichaamsgewicht. Een man van 70 Kg waarvan 60% vocht is heeft dus 60% *70Kg = 42Kg vocht aan boord.

Dit vocht is voor het overgrote deel water dus dit komt ongeveer overeen met 42 liter lichaamsvocht. Het feit dat alcohol wat lichter is dan water doet daar weinig aan af omdat de alcohol toch nog altijd maar een heel klein deel uitmaakt van het lichaamsvocht, zelfs nog bij comazuipers.

De hoeveelheid alcohol in het bloed, het bloedalcoholgehalte (BAG), wordt uitgedrukt in promillages. Een promillage van 0,43 wil zeggen dat 1 cc (= 1 milliliter) bloed een 0,43 milligram pure alcohol bevat. En een liter lichaamsvocht bevat dus 1000x zoveel = 430 mg pure alcohol.

Het lichaam bevatte 42 liter vocht en dat bevat dan du 42 x 430 mg = 18060 mg. Gelet op de nauwkeurigheid van de onderdelen van deze berekening moet je eigenlijk zeggen: 18 * 10^3 mg en dat is weer hetzelfde als 18 gram. Zoveel pure alcohol zit er dus in zijn lichaam.

Toegevoegd na 28 minuten:
Dat is ongeveer 12 wijntjes of 18 fluitjes bier

Toegevoegd na 1 uur:
De bron geeft ook nog een formule waarin je het teruglopen van het promillage in de tijd kunt berekenen. Maar dat is nu dus niet de vraag

Toegevoegd na 1 uur:
Reddie corrigeert terecht: het is ruwweg twee wijn of bier. Valt dus toch nog wel mee
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Je was inderdaad even promille = 1/1000 ste vergeten.
Maar je laatste conclusie klopt ook niet.
In een alcoholische consumptie zit 10 g alcohol.
Dus 18 g is ongeveer twee consumpties.
Een plus voor je doortimmerde verhaal.
WimNobel
10 jaar geleden
Moet je bij alcoholpromillage niet eerder rekenen met de hoeveelheid bloed (bij een volwassen man 5 liter) i.p.v. met alle lichaamsvocht?