Ik wil graag wiskunde leren op VWO A en B niveau, welk boek of methode kan ik hiervoor het beste gebruiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
8.3K
Reddie
10 jaar geleden
In elk geval geen "wiskunde voor dummies".
In deze reeks zitten veel aardige boeken, maar deze is pet.
Verder moet gezegd dat A en B nit op het niveau slaat, maar op de onderwerpen.
B is voor natuurwetenschappen (echte wiskunde)
A is statistiek en kansrekening (voor niet wiskundigen).
Daar moet je dus eerst een keuze in maken.
Reddie
10 jaar geleden
Het lijkt me het handigst om gewoon naar een school voor VWO te stappen en het daar aan een leraar te vragen. Ze vinden het meestal leuk om een gemotiveerd iemand te ontmoeten.

Het beste antwoord

Voortgezet onderwijs: het vak wiskunde kent twee bestsellers: Moderne Wiskunde en Getal en Ruimte. Deze methoden bestaan al zo'n 50 jaar, 80% van de scholen gebruikt deze methoden. Moderne Wiskunde is van Wolters (Noordhoff) Kluwer, Getal en Ruimte is van Educatieve Partners Nederland, tegenwoordig onderdeel van Wolters Kluwer. Getal en Ruimte kost net als Moderne Wiskunde nieuw zo € 100 per leerjaar. Tweedehands bijvoorbeeld op Marktplaats of Bol.com stukken minder. Getal en Ruimte heeft op Havo / Atheneum niveau zo 60% van de markt in bezit. (!) Moderne Wiskunde is wat sterker vertegenwoordigd op VMBO-niveau.

Zelf heb ik met beide methoden gewerkt. Op onze scholengemeenschap werden beide methoden gebruikt. Bij het VMBO Moderne Wiskunde en op de Havo en het Atheneum / Gymnasium Getal en Ruimte.

Voor u zou ik inderdaad Getal en Ruimte aanbevelen. Antwoordenboekjes (en werkboeken) zijn bij beide methoden beschikbaar. Deze antwoordenboekjes lijken me onontbeerlijk bij zelfstudie.
Er zijn tegenwoordig ook digitaal antwoorden van Getal en Ruimte te downloaden. Zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/wiskunde/uitwerkingen-getal-ruimte-vinden.303773 en http://home.hccnet.nl/t.amerongen/Getal%20en%20Ruimte.htm
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is geen keuze om wikunde A en wiskunde B beide te doen. Wat je wel kan doen is wiskunde B met wiskunde D erbij. Met wiskunde krijg je namelijk ook de onderwerpen van wiskunde A + nog meer stof!
Zo weet je zeker dat je voor een vervolgopleiding de goede onderwerpen hebt gehad.

Bij eigenlijk alle opleidingen wordt Wi B ook goed gerekend als Wi A wordt gevraagd. Wi D is bij geen enkele studie verplicht (ook niet bij de studie wiskunde), maar als je alle stof wilt hebben raad ik je aan Wi B en Wi D te kiezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is vooral hobby matig, maar inderdaad lijkt het me leuk om later wel de mogelijkhied te hebben er iets mee te doen, dus dank voor de tip. Ik kom zelf van de oude tweedefase en toen bestonden wiskunde C en D nog niet. Dus deze update was erg waardevol. Zit in wiskunde D nu ook B verwerkt? En als je wiskunde A hebt op Havo niveau, waar moet je dan beginnen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb zelf Wi B op VWO niveau gedaan, maar volgens mij is de oude wiskunde B12 de nieuwe wiskunde B + D.
Wiskunde D bevat onderwerpen die wiskunde B niet bevat zoals complexe getallen, vectoren en kansrekening. Ik denk dat je het best kunt beginnen met Wiskunde uit de 4e klas. Dit zal in het begin dan misschien erg makkelijk gaan, maar zo weet je zeker dat je wel alles hebt gehad wat later terug kan komen.
Veel gymnasia gebruiken de methode Getal & Ruimte, een vrij nieuw overzichtelijk boek. Denk dat dat je beste koop is als je zo'n boek wilt. Je kan ze misschien goedkoop krijgen tweedehands via bol.com
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb ik al eerder van gehoord. Heb je er zelf ook mee gewerkt?
Zoja, hoe was je ervaring, of die van iemand anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zoon van een vriend van mij heeft het op school (Wiskunde B) en vindt het een prettig boek omdat et eerst uitgelegd wordt, dan opgaven en dan nog eens een samenvatting per paragraaf. Hij raadt het je aan (15 jaar).