Waarom is -3-3 = -6 en -2x-3 = 6 ?

Bij beide sommen zitten toch duidelijk 2 min tekens ? Ik snap niet waarom -2x-3 dan 6 is inplaats van -6.

Toegevoegd na 14 minuten:
Bij de som -3-3 = -6 zitten er toch twee -tekens ? Ik dacht dat twee keer min, plus was zoals bij de vermenigvuldiging.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K
Powergen
10 jaar geleden
2x een min is idd 6, maar dan wordt de som -3--3=6, die 2 minnen in het midden maakt het een +
jc54
10 jaar geleden
Als je schrijft -3-3, dan staat er eigenlijk -3 - +3, en dan is de uitkomst nul. Er zou moeten staan -3 + -3, en dan is het wél -6.

Het beste antwoord

Vuistregels zijn:
min maal min is plus -2 x -3 = +6
min plus min is min (wordt meer min) -3 + -3 = -6
min plus plus is afhankelijk van de grootste -3 + +4 = +1
plus min min is plus (wordt meer plus) +3 - -3 = +6
min min min kan plus worden (afhankelijk van de grootste) -3 - -4 = +1
plus min plus kan min worden (afhankelijk van de grootste) +3 - +4=-1
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat een optelling wat anders is dan een vermenigvuldiging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar zie jij een optelling ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
(-3) + (-3)
jc54
10 jaar geleden
@vdijken; alleen staat er niet (-3) + (-3), maar (-3) - (+3) en dan is de uitkomst 0.
In de tweede som staat nog een onbekende: x
Als je deze oplost zal je zien dat de som weer klopt:
-2x - 3 = 6
-2x = 6+3
-2x = 9
2x = -9
x = -4,5
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de x staat voor maal (*) en is niet de onbekende.